Geschreven door jarno op

google_analytics_logo

Het is belangrijk dat je met je website conversies of de door jou ingestelde doelen behaalt. Om deze doelen te kunnen bereiken is het van belang dat er bezoekers op de website komen. Hoeveel bezoekers er op je website komen, bekijk je in Google Analytics. Nu is het zo dat één enkele bezoeker voor meerdere sessies kan zorgen in de statistieken. Google Analytics heeft haar eigen manier om dit te berekenen. Daarom hierbij een blogpost over de manier waarop sessies worden berekend in Google Analytics.

De manier waarop Google Analytics de waarde van een sessie berekent is uiteindelijk erg belangrijk voor verschillende functies in Analytics, rapporten en andere statistieken. Allereerst is het belangrijk om te weten hoe een sessie wordt gedefinieerd door Google. Een sessie is een groep interacties die binnen een bepaalde tijd plaatsvinden op de website. In een sessie kunnen meerdere  interacties plaatsvinden. Denk hierbij aan paginaweergaven, gebeurtenissen, sociale interacties, vrije variabelen of e-commerce transacties.

Naast het feit dat er meerdere acties in één sessie gedaan kunnen worden, kan de sessie van één bezoeker op de website als meerdere sessies worden gerekend. Dit kan op één en dezelfde dag, verspreid over meerdere dagen of zelfs verspreid over weken of maanden.

Sessies meten

De meest logische manier van een nieuw sessie is wanneer de oude sessie gesloten wordt en er een nieuw sessie wordt geopend. Maar de mogelijkheid bestaat dat een sessie wordt beëindigd en er een nieuw sessie wordt gerekend door Google Analytics. Dit kan op twee verschillende manieren, namelijk door middel van:

  1. Tijd: wanneer de bezoeker 30 minuten inactief is geweest of aan het einde van de dag, (23:59:59).
  2. Campagnewijziging: wanneer de bezoeker via een bepaalde campagne op de site komt, hierna vertrekt, en vervolgens terugkeert door middel van een andere campagne.

Sessieverloop door tijd

Hoe lang een sessie kan duren is nooit vooraf ingesteld. Dit hangt van de bezoeker af. Cookies worden ingesteld op de website. De__utmb cookie is een cookie die door Google Analytics wordt ingesteld op 30 minuten. Op deze manier loopt een sessie automatisch af wanneer een bezoeker te lang inactief is. Deze __utmb cookie werkt als volgt: wanneer de bezoeker een actie uitvoert  op de website, bijvoorbeeld het gaan naar een nieuwe pagina, dan meet Google Analytics dit als een handeling en is de bezoeker actief. Vanaf dat moment wordt de verlooptijd ingesteld op 30 minuten. Bij elke nieuwe actie die de bezoeker uitvoert wordt deze __utmb cookie opnieuw ingesteld en de 30 minuten beginnen weer van voor af aan.

Wanneer de bezoeker 31 minuten geen actie heeft uitgevoerd op uw website dan wordt de__ utmb cookie verwijderd. Mocht de bezoeker na deze 31 minuten terugkeren en verder gaan met interactie op uw website dan rekent Google Analytics dit als een tweede sessie en stelt hiervoor een nieuwe __utmb cookie in.

Sessieverloop door campagnewijzigingen

Naast de nieuwe sessies die Google Analytics rekent voor de verstreken tijd door middel van de __utmb cookie is er ook nog de __utmz cookie. Deze cookie wordt bijgewerkt zodra de bezoeker de website bereikt via een zoekmachine, via een andere website, of een URL die een campagnetag bevat.

Bijvoorbeeld wanneer iemand zoekt op ‘’rode schoenen’’ en op je website komt via jouw advertentie in Google, dan rekent Google Analytics dit als een sessie. Zoekt deze bezoeker hierna op ‘’rode damesschoenen’’ en wordt jouw website bereikt via het organische verkeer, dan wordt dit in de __utmz cookie gerekend als een nieuw sessie, ook al blijft dit dezelfde bezoeker.
Bij elke zoekterm wordt de campagnecookie bijgewerkt; daarom komt elk zoekwoord overeen met een nieuw sessie.

Uitzonderingen in sessieverloop

In het bijwerken van deze campagnecookie is een kleine uitzondering van toepassing. Sessies van een verwijzende bron worden anders in behandeling genomen dan direct verkeer, zoekverkeer (organisch of cpc) en campagne-gecodeerd verkeer. Wanneer er een sessie plaatsvindt van een verwijzende bron binnen de periode van 30 minuten, dan wordt de __utmz cookie niet bijgewerkt. Oftewel dit wordt niet gerekend als een nieuwe sessie op de website.

Er zijn een aantal redenen waarom deze verwijzingen anders worden behandeld:

Reden 1:
De mogelijkheid bestaat dat uw website een betaalmodule bevat van een andere leverancier.

Om te voorkomen dat de oorspronkelijke campagne informatie overschreven wordt met verwijzingsinformatie van de betaalmodule van de andere leverancier, negeert Google Analytics verwijzingsbronnen wanneer er nog een sessie aan de gang is.

Hierbij geldt wel weer dat de bezoeker niet 30 minuten inactief mag zijn. Is dit wel het geval dat wordt de __utmz cookie alsnog aangepast en bijgewerkt met verwijzingsinformatie van de betaalmodule.

Reden 2:
Een andere mogelijkheid hiervoor is het vergeten te coderen van uw website of het niet goed functioneren van de trackingcode van Google Analytics op sommige pagina’s. Als dit het geval is, dan kan Google Analytics de campagne-informatie van het gekozen zoekwoord van de bezoeker  overschrijven naar zichzelf verwijzende informatie. Omdat  de campagnecookie __utmz niet wordt bijgewerkt als de bestaande sessie nog open is, worden de originele campagne gegevens van het door de bezoeker gekozen zoekwoord opgeslagen tot de ‘’Dank u-pagina’’ en behaalde conversies kunnen dan naar dit zoekwoord worden herleid.

Directe Sessies

Direct verkeer als campagnebron heeft nooit voorrang op een bestaande campagnebron zoals verkeer via een zoekmachine of een verwijzing. Daarom hebben directe sessies die plaatsvinden binnen de sessieperiode van 30 minuten het effect dat Google Analytics dit rekent dat de bezoeker minder dan 30 minuten geen actie uitgevoerd heeft. De openstaande sessie gaat dan verder waar deze gebleven was.

Veranderingen in Google Analytics

In Google Analytics vinden zo nu en dan nog wel eens veranderingen plaats. Zo ook bij sessies. De verandering die hierin plaats heeft gevonden is de naam, sessies werden voorheen aangegeven als bezoeken. Het principe van deze bron is hetzelfde gebleven.

Wil jij hier meer over weten of kan je wel wat hulp gebruiken bij je Google Analytics? Neem contact op met een van onze campagnemanagers!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie