Geschreven door Romana op

Je website is het visitekaartje van je merk. Teksten op je website spelen hierin een belangrijke rol. Lettertypen worden vaak onderschat. Waar moet je nou op letten bij het uitkiezen van het juiste font?

Font functies

Een lettertype bepaalt niet alleen de uitstraling van je website maar ook de leesbaarheid. ‘Serif lettertypes’ zijn lettertypes met schreef. Deze lettertypes zijn geoptimaliseerd voor gebruik bij langere teksten en worden vaak gebruikt in print. Ze zorgen ervoor dat je ogen wat rust krijgen tijdens het lezen. Lettertypes met schreef kunnen online gebruikt worden voor de tekst in de body.

‘Sans-serif lettertypes’ worden veel online gebruikt. Schreefloze lettertypes die speciaal ontworpen zijn voor op een display. Ook bij kleine tekengrootte blijft dit type font goed leesbaar.

Lettertypes: het verschil tussen serif font en sans serif font

Font pairing

Designers kiezen per website vaak een combinatie van verschillende fonts. Een bepaald lettertype geldt dan voor de body tekst, en een ander lettertype voor de titels en tussenkoppen. Dit bepaalt voor een groot deel de uitstraling. Het is dus belangrijk om fonts te kiezen die met elkaar matchen. Hier zijn tegenwoordig handige tools voor.

Verschillende lettertypes op één site

Op de website van Fontpair kun je verschillende combinaties zien van Google Fonts. Kun je zelf goed fonts combineren? Kies dan een Google Webfont uit en je kunt gelijk aan de slag. Ben je iets minder creatief? Canva heeft een pagina vol inspiratie voor font pairing.

Font styling

Naast de keuze voor verschillende fonts kun je ook kiezen voor één veelzijdig font. Er zijn lettertypen met veel verschillende stijlen zoals light, italic, regular, semi bold en bold. Hiermee kun je eindeloos combineren. Naast de verschillende stijlen van de fonts kun je afwisselen met de tekengrootte, uitlijning, letterafstand  en regelafstand.

Zoek hierbij de juiste balans tussen de leesbaarheid en de uitstraling van de tekst. Houd hierbij altijd het doel en de doelgroep van je website in de gaten. Voor websites met lange stukken tekst weegt de leesbaarheid zwaarder dan de uitstraling.

Consistentie

Zodra de lettertypes gekozen zijn kun je ze gaan toepassen. Bedenk van tevoren de verschillen in opmaak voor titels, koppen, subkoppen en body tekst. Let erop dat je deze keuze voor de opmaak consequent doorvoert. Dit zorgt voor een rustig en samenhangend geheel.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie