Geschreven door mariska op

Al op 2 Augustus 2011 heeft mijn collega Mariska een blogpost geschreven over de manier waarop je in Analytics je Social Media kunt monitoren. Hier werd uitgelegd hoe je in je rapporten de gegevens voor Social Media kunt instellen en bekijken. Sinds kort is er in het Analytics menu ook een mogelijkheid om hier direct naar te kijken. In deze post wil ik je uitleggen hoe je hier komt en vooral wat je er kunt zien.

Analytics menu Social Media

Zodra je in Analytics je account hebt geopend, vind je aan de linkerkant het menu waarin het kopje ‘verkeersbronnen’ staat. Hier vind je al langer gegevens over waar de bezoekers van je website vandaan komen, maar nu dus ook een apart tabblad voor Social Media. 

Overzicht Social Media in Analytics

Laten we bovenaan beginnen bij het tabje ‘overzicht’.Conversies Social media in Analytics Op dit tabblad kun je makkelijk zien of je Facebook of Twitter etc. conversies opleveren. Op het plaatje rechts is het beeld erg positief, in de meeste gevallen zal het aantal sociale conversies kleiner zijn. Conversies genereren is dan ook niet het voornaamste doel van bijvoorbeeld een Facebook pagina.

Verkeersbronnen en pagina’s

De volgende tab die je ziet is ‘Bronnen’. Hier word weergegeven welke Social Media hoeveel bezoeken opleverde, hoeveel pagina’s er gemiddeld werden bekeken en hoelang er gemiddeld op de site werd gebleven. Alles uitgesplitst per site. Wanneer je vervolgens op bijvoorbeeld Facebook klikt krijg je een zelfde overzicht per URL waar de bezoekers via Facebook op terecht kwamen. Het is mogelijk om hier nog meer informatie te vinden over de manier van delen en wat er gezegd werd. Daarvoor moet je de ‘Activiteiten Stream’ installeren. Voor meer informatie daarover verwijs ik graag naar deze pagina.

Het volgende tabblad is ‘Pagina’s’, deze is sterk verbonden met de vorige tab. Hier worden de pagina’s weergegeven waar bezoekers via Social Media op terecht komen en kun je vervolgens per URL zien van welke Social Media de bezoekers kwamen. Wanneer je de Activiteiten Stream hebt, kun je hier ook zien welke pagina het meeste interactie opleverde. Hiermee kun je dan zien welke content het meest interessant was voor je bezoekers.

Conversies en plugins

Het tabblad ‘Conversies’ gaat eigenlijk verder in op wat er in tabblad ‘Overzicht’ werd weergegeven. Hier kun je makkelijker zien waar de omzet vandaan komt.

Vind ik leuk Het volgende tabblad is ‘Social Plugins’. Dit tabblad meet de kliks op je ‘deel’, ‘vind ik leuk’ etc. knoppen op je website. Hier kun je dus precies zien welke onderwerpen of pagina’s gebruikers het meest hebben gedeeld. Aan de hand hiervan kun je dus ook besluiten om je content aan te passen op de meest populaire onderwerpen.

Sociale bezoekersstroom

Het laatste tabblad is ‘Sociale bezoekersstroom’. Hier word een diagram weergegeven waarin je ziet via welke Social Media mensen op welke pagina komen en vervolgens waar ze naar doorklikken. Je kunt hierin zoveel stappen toevoegen als je wilt. Wanneer je via de cirkel linksboven op het pijltje naar rechts klikt kom je bij de knop ‘+een stap’. Je kunt op elk blok klikken en kiezen voor ‘zoekverkeer vanaf dit punt markeren’ om een beter overzicht te krijgen. De rode blokken zijn overigens website verlaters.

Social media bezoekersstroom

Ik kan me voorstellen dat dit nogal wat informatie lijkt. Het is aan te raden om wat rond te kijken om te zien wat je kunt doen. Wanneer je hierbij hulp nodig hebt of je meer wilt weten over social media marketing kun je altijd contact met ons opnemen! Daarnaast zijn wij ook bezig uit te zoeken wat de Activiteiten Steam voor de gegevens kan betekenen. Wij zijn dan ook benieuwd of jij al gebruik hebt gemaakt van de mogelijkheden die ik hierboven beschreef of misschien zelfs gebruik hebt gemaakt van de Activiteiten Stream. Ik ben erg benieuwd wat je bevindingen zijn en kijk uit naar jullie comments!

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie