Geschreven door Eva Meeus op

Als je het letterlijk zou vertalen zou ‘elevator pitch’ zoveel betekenen als het salespraatje dat je in de lift voert. Met andere woorden: de tijd die je hebt om van de ene verdieping naar de andere te gaan met de lift. In deze tijd moet je jezelf presenteren als dé partij waar je gesprekspartner samen mee wil werken. Of waar hij op zijn minst een vervolgafspraak bij wil inplannen!

Waarom een elevator pitch?

Je kent het wel, je staat op een feestje of netwerkborrel en iemand vraagt: ‘En wat doe jij eigenlijk?’. Heb jij dan altijd het juiste praatje paraat? Of moet je elke keer opnieuw nadenken over wat je wilt zeggen? Een duidelijk geformuleerd sales verhaal dat kort maar krachtig is en makkelijk onthoudt is dan eigenlijk essentieel. Je krijgt ten slotte maar één kans om een goede eerste indruk achter te laten.

Een vastomlijnd verhaal zorgt daarnaast ook voor eenheid binnen je organisatie. Iedereen kan de elevator pitch uiteraard in zijn of haar eigen bewoordingen vertellen, maar het is raadzaam als organisatie een duidelijke voorzet te geven. Hiermee zorgt je dat in ieder geval iedereen in een paar zinnen de belangrijkste kernwaarden uit kan dragen en er niks vergeten kan worden. Dit resulteert in een sterke en een eenduidige branding.

Het belang van timing!

Er is veel onderzoek gedaan naar de perfecte lengte van een elevator pitch. Sommige theorieen beweren dat je jouw boodschap in tien seconden moet kunnen overbrengen, maar in werkelijkheid heb je hier vaak 30 seconden tot maximaal twee minuten de tijd voor. Zorg dat je je gesprekspartner juist inschat en je verhaal voor hem zo interessant mogelijk houdt. Je kunt je pitch beginnen met een prikkelende ‘Elevator Yell’, om vanuit hier door te stomen naar je werkelijke verhaal. Een voorbeeld van een elevator yell zou kunnen zijn:

‘Ik geef webshops online spierballen en door slimme online marketing zorg ik voor gemiddeld 40% conversieverhoging!’

Wedden dat als je in gesprek bent met een eigenaar van een webwinkel, hij direct wil weten hoe jij dit voor elkaar krijgt?

Concreet en persoonlijk

Een goede elevator pitch schrijven is niet gemakkelijk. Je bent gebonden aan een bepaalde tijd waarin je je verhaal moet doen en je wilt daarbinnen vaak veel te veel vertellen. Probeer bij het opstellen van de pitch zo concreet mogelijk te vertellen wat je doet, wie je bent en wat jij voor je gesprekspartner kunt betekenen. Indien gewenst kun je het AIDA-model hiervoor als basis gebruiken.

  • Attention: De aandacht pakken of vasthouden kan gemakkelijk door de bovengenoemde elevator yell te gebruiken. Zorg wel dat je de juiste yell voor de juiste persoon gebruikt. Het voorbeeld van conversieverhoging binnen een webshop is uiteraard minder interessant voor een loodgieter bij een bouwbedrijf.
  • Interest: Wek de interesse door een potentieel probleem van je gesprekspartner aan te snijden. ‘Ik merk dat veel webshop het lastig vinden om hun klanten herhaalaankopen te laten doen. Hebben jullie hier ook last van?’
  • Desire: Nu het probleem boven tafel is, is jouw bedrijf uiteraard de perfecte oplossing en kun je kort en bondig vertellen wat jij te bieden hebt. ‘Wist je dat er sinds dit voorjaar nieuwe mogelijkheden zijn om klanten die ooit iets in je webshop hebben gekocht via e-mailmarketing persoonlijk te bereiken?’
  • Action: Als laatste wil je dat je gesprekspartner met jou verder gaat praten, koffie wil drinken of een afspraak inpland. Dit kun je dus ook verweven in je verhaal.

Voor het verloop van het gesprek is het fijn als je het verhaal zo persoonlijk mogelijk houdt. Spreek dus niet over ‘ons bedrijf’ of ‘wij’, maar houd het bij jezelf.

Geen inspiratie hoe je het schrijven van een elevator pitch aan moet pakken? Er zijn tal van voorbeelden te vinden op internet (kijk ook eens op YouTube) van goede elevator pitches. Beter goed gejat dan slecht verzonnen.

Wil jij persoonlijk advies van één van onze consultants of specialisten over dit onderwerp? Neem dan gerust contact met ons op.

| | | |

Geef een reactie