Geschreven door jeffrey op

In Nederland worden gemiddeld zo’n 2.000 zoekopdrachten per seconde gedaan. Dat zijn er zo’n 172 miljoen per dag. Je kan je voorstellen dat hier een enorme variatie in zoekopdrachten tussen zit.

Het AIDA-model

In de marketing is het AIDA-model erg bekend. AIDA staat voor Attention, Interest, Desire en Action. Het model probeert weer te geven hoe mensen in vier stappen aangezet kunnen worden tot een actie:

  • Attention In de eerste fase wordt geprobeerd de aandacht van de doelgroep te krijgen.
  • Interest In de tweede fase moet de interesse van de doelgroep gewekt worden.
  • Desire In deze fase moet het verlangen naar het product of de dienst gecreëerd worden onder de doelgroep.
  • Action In de laatste fase zal de doelgroep tot actie overgaan. Bijvoorbeeld de aanschaf van een product.

Het verschilt per product hoe snel deze stappen doorlopen worden. Bij het kopen van brood gaat dit veel sneller en minder bewust dan bij de aanschaf van een auto. Dit proces wordt bij consumenten en zakelijke producten doorlopen.

Sluit aan bij je doelgroep

Bij elke stap hoort een andere benadering door de adverteerder. Om hierop te kunnen aansluiten, is het van belang om te weten in welke fase je doelgroep zit. Gebruikers zullen dit zelf niet altijd aangeven. Er zijn wel handvatten waarmee je kan signaleren in welke fase een gebruiker zit.

Attention

De eerste fase is direct een moeilijke. Je doelgroep is nog niet bekend met je product of je bedrijf en dat wil je veranderen. Gelukkig zijn hier verschillende mogelijkheden voor. Door bijvoorbeeld te gebruik te maken van Display advertising.

Tijdens het internetten zit een gebruiker zo’n 5% van zijn tijd op Google. De andere 95% wordt op andere websites besteed. Het partnernetwerk van Google bestaat uit zo’n 65% van de Nederlandse websites. Display advertising biedt dus een enorme potentie om onder de aandacht van je potentiële doelgroep te komen!

Wanneer de aandacht van je doelgroep is gewekt, zullen ze op zoek gaan naar informatie over je product of bedrijf. Deze zoektocht zal vaak beginnen bij zoekmachines. Door zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren is het mogelijk om tijdens deze zoektocht gevonden te worden.

Interest

In de interessefase zal het zoekgedrag voornamelijk oriënterend zijn. In deze fase komen zoekopdrachten als informatie over [product] of informatie [vakantieregio]. De gebruiker is op zoek naar informatie, ervaringen van gebruikers, et cetera. Wanneer je met een commerciële boodschap adverteert op dit soort termen zal de directe conversie niet bijzonder hoog zijn. Wel zorgt het ervoor dat gebruikers bekend worden met je bedrijf en product of dienst. Wellicht dat ze in een latere fase alsnog terugkomen en overgaan tot actie.

Desire

In de derde fase wordt het tijd voor een commerciële boodschap in je advertenties. Het zoekgedrag zal meer gericht zijn op een specifiek product of een specifieke dienst. Zoekopdrachten met productnummers komen hierin voor. De doelgroep is op zoek naar degene die het product of de dienst tegen de beste voorwaarden kan leveren. Zorg dat je in je advertentieteksten duidelijk aangeeft wat je voordelen (USP’s) zijn ten opzichte van je concurrentie. De landingspagina van een advertentie moet bovendien direct aansluiten bij het gezochte product.

Action

In de laatste fase zal het zoekgedrag meer actiegericht zijn. Zoekopdrachten in combinatie met kopen, bestellen, et cetera komen hierin voor. Ook in deze fase zijn gerichte advertenties in de zoekmachines het meest effectief. Zorg voor heldere teksten en landingspagina’s die goed op deze teksten aansluiten.

Het goed opbouwen van een advertentiecampagne bij Zoekmachine Adverteren is dus van groot belang. Kruip in de huid van je doelgroep en probeer je in te leven in het gedrag. Zo kom je tot optimale advertentiecampagnes die ervoor zorgen dat je de doelgroep in elke fase aanspreekt!

Wil je zelf aan de slag met het adverteren in zoekmachines of zoekmachine optimalisatie maar wil je eerst wat meer kennis opdoen? Download dan gratis onze handleiding ‘Hoger in Google’ of schrijf je in voor een van onze workshops over zoekmachinemarketing. Daarnaast biedt ZEO consultancy uren, waarin wij je kunnen bijstaan in het opzetten en/of optimalisatie van je campagne.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “Hoe speel je in op verschillend zoekgedrag?

  1. Dries Bultynck schreef:

    Interessant stukje. Persoonlijk denk ik dat fase 3 de moeilijkste fase is. Als je dit gaat toepassen op een pure Adwords campagne heb je nog steeds het raden naar wat het verlangen is van jouw bereikte doelgroep (tot zover deze natuurlijk jouw effectieve doelgroep is die je wenst te bereiken).

  2. Corn schreef:

    Bedankt voor je reactie Dries.

    Ik denk dat de moeilijkheid niet direct is toe te schuiven op 1 fase maar meer de fase in combinatie met het product/de dienst. Voor het verkopen van een brood loop je deze fases zo door. Bij de aanschaf van een luxe product zal het langer duren voordat deze stappen doorlopen worden en zal elke stap meer tijd/geld kosten.

Geef een reactie