Geschreven door janwillem op

Vaak horen wij bij klanten dezelfde reacties wanneer wij een xml sitemap aanleveren. ‘We hebben toch al een sitemap’ Die staat onderaan de homepage.’ Dit is helaas niet de sitemap die bedoeld wordt met een XML sitemap. Vrijwel alle nieuwe websites zijn tegenwoordig voorzien van een HTML sitemap. Wat het verschil precies is, zal ik je hieronder uitleggen.

Wat is een HTML sitemap

Een duidelijk voorbeeld hiervan is onze html sitemap.

sitemap html zeo

Wat je hier ziet is de structuur van onze website. Wat zijn de categorieën, welke categorieën bevatten eventueel subcategorieën. Een klein deel van je bezoekers zal deze pagina gebruiken om door je website heen te navigeren, maar het wordt wel gebruikt (ikzelf gebruik dit vrijwel altijd).

Het is voor een zoekrobot niet bij iedere website even duidelijk hoe de structuur van de website in elkaar zit (wat zijn categorieën, wat zijn de subcategorieën en wat zijn de productpagina’s). Dit maak je met de html sitemap een stuk duidelijker.

Maar wat is een XML sitemap?

De HTML sitemap is handig voor gebruikers en tegelijk ook voor de zoekmachines. Eigenlijk een overzicht van de navigatie van je site. Een XML sitemap daarentegen staat vol andere informatie. Hier is GEEN duidelijke structuur zichtbaar, maar simpelweg een overzicht van alle links die je op je website heb staan (waarvan jij wilt dat google ze leest). Bekijk onze sitemap.xml maar eens.

xml sitemap zeo

Je ziet hier een overzicht van links, waarvan wij vinden dat ze belangrijk zijn.

Als je alle ‘onnodige’ urls filtert en enkel de urls in de sitemap.xml plaatst waarvan jij wilt dat Google ze crawlt, bespaart je Google tijd omdat ze geen onnodige pagina’s crawlen. Ze gaan meer voor jou belangrijke pagina’s crawlen, ze hoeven minder data op te slaan (dit scheelt Google opslagruimte), en Google heeft meer tijd om andere pagina’s op het web te crawlen en op te slaan. Kortom, het scheelt Google tijd en geld en het heeft voordeel voor jouw indexatie en positionering.

Er zijn verschillende tools waarmee je xml sitemap kunt genereren zoals de tool die ik heb gebruikt, maar het bepalen van de pagina’s die je wel of niet wilt opnemen zijn erg belangrijk en als je een sitemap.xml niet op de juiste manier inzet, kan dit je posities in de zoekmachines net zo hard schaden.

Laat je xml sitemap dus altijd genereren door iemand die weet wat hij doet en welke urls er wel of niet opgenomen dienen te worden.

Wil je meer informatie over het genereren van een XML of HTML sitemap? Neem contact op via het contactformulier of bel 030 711 55 55 .

*tip: vaak kun je jouw eigen xml sitemap op www.jouwdomein.nl/sitemap.xml vinden.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie