Geschreven door sjoerd op

Om als bedrijf zo goed mogelijk zichtbaar te zijn in Google, dien je aan bepaalde voorwaarden te voldoen. Deze voorwaarden staan in het algoritme van Google. Met de jaren is steeds duidelijker geworden aan welke voorwaarden je website moet voldoen om in aanmerking te komen voor een hoge positie in Google. Ondanks dat dit algoritme steeds andere prioriteiten krijgt, blijft het belangrijk om webpagina’s te optimaliseren voor zoekmachines en gebruikers. In deze blogpost maak ik inzichtelijk hoe je dit op de juiste manier aanpakt.

Stap 1: Kies een focuswoord

Voordat je begint met het schrijven van content voor je geoptimaliseerde pagina, is het belangrijk om te onderzoeken op welke woorden je wilt focussen. Het is niet raadzaam om diverse onderwerpen aan te snijden op dezelfde pagina. Op deze manier weten zoekmachines niet precies waar de pagina over gaat en tevens niet wanneer ze de pagina moeten vertonen in de zoekresultaten. Door juist te focussen op één of twee zoekwoorden, zien zoekmachines precies waar de pagina over gaat en zal deze eerder vertoond worden.Longatil zoekopdrachten

Omdat zoekmachine optimalisatie niet een nieuw fenomeen is, zijn er al diverse zoekwoorden waar veel concurrentie op is. Leg dus vooral de focus op longtail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die specifieker en uitgebreider worden omschreven. Op deze zoekwoorden wordt waarschijnlijk minder gezocht dan op de brede zoekwoorden, maar de kans op een daadwerkelijke conversie (gewenste actie zoals een ingevuld formulier of een aankoop via de webshop) is groter.

Stap 2: Optimaliseer titels en meta descriptions

Als je weet waar je pagina over gaat, kun je deze gaan inrichten. Zoals een boek een kaft heeft, bevat een webpagina een ‘page title’. De titel van een boek verteld doorgaans waar het boek over gaat en wat er te vinden is. Dit is ook de bedoeling van de titel van een webpagina. In deze titel zal duidelijk moeten staan waar de geoptimaliseerde pagina over gaat en wat er te vinden is. Deze page title staat als titel in de resultaten van een zoekmachine en dient zich aan een maximaal aantal tekens te houden.

Tevens is het voor gebruikers van een zoekmachine makkelijk om een iets uitgebreidere beschrijving te lezen over de pagina. Dit wordt de ‘meta description’ genoemd. Zoekmachines wegen de optimalisatie van deze meta description niet mee in de beoordeling van de pagina, maar dit is wél een ideale manier om bezoekers te “lokken” naar je pagina. Hierin zal een call-to-action niet misstaan en is ook een maximaal aantal tekens verbonden. Dit ziet er als volgt uit:

Page title en meta description Zeo

Stap 3: Bedenk koppen en tussenkoppen

Als alle voorgaande punten zijn doorgevoerd, staat het skelet van de pagina zo goed als vast. Nu begint het aanvullen met relevante content.

Koppen en tussenkoppen

Google ziet de pagina’s van een website zoals mensen de artikelen in de krant lezen. Deze artikelen bestaan uit een kop en verschillende tussenkoppen. Op deze manier dient een geoptimaliseerde pagina ook te worden opgemaakt. De kop van een pagina noemt men de <h1> en de tussenkoppen worden <h2> genoemd. Zoekmachines kunnen ook op deze manier lezen waar de pagina over gaat. Als er eenmaal een focuswoord is gekozen, dient dit woord op de meest relevante plekken op de pagina aanwezig te zijn. Net als in het krantenartikel wordt het focuswoord meegenomen in de kop en optioneel in de tussenkoppen.

Stap 4: Schrijf relevante content

Zoekmachines zoals Google en Bing zijn voorstander van geoptimaliseerde pagina’s waar veel tekst aanwezig is. Op deze manier kunnen zij eenvoudig het onderwerp van de pagina bepalen. Om een pagina goed te kunnen optimaliseren, dient er een minimaal aantal woorden te worden gebruikt. Aan de hand van het aantal woorden kan er worden bepaald hoeveel tussenkoppen je kunt gebruiken om het goed leesbaar te houden. Tevens zal het focuswoord van de pagina diverse keren naar voren komen om duidelijk aan te geven waar de pagina over gaat.

Tip: schrijf een pagina in eerste instantie voor de lezer van de website. Laat deze vervolgens controleren door een SEO-expert. Op deze manier vergeet je niet te schrijven voor de lezers en optimaliseer je tóch de pagina voor zoekmachines.

Stap 5: Een mooie interne linkstructuur

In teksten kunnen diverse links worden geplaatst. Dit betekent dat er een bepaald woord wordt gehyperlinkt naar een pagina elders op de website. Op deze manier zien zoekmachines verbanden op de website. Deze linkteksten worden ook wel anchortexts genoemd en geven aan waar de geoptimaliseerde pagina over gaat. Het is belangrijk om de juiste linkteksten te kiezen. Gebruik hiervoor de focuswoorden die gebruikt worden op de landingspagina’s. In een gedeelte van de tekst kan bijvoorbeeld “online marketingbureau Utrecht” worden gehyperlinkt naar de homepagina. Zo wordt duidelijk gemaakt dat de homepagina gaat over een online marketing bureau in Utrecht.

Optimalisatie advies voor jouw website?

Heb je na het lezen van deze blogpost nog vragen over het optimaliseren van jouw webpagina? Of wil je liever ingaan op de technische optimalisatie van jouw pagina? Neem gerust contact met ons op voor advies op maat!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie