Geschreven door Eva Meeus op

Elke week weer hetzelfde probleem… wat voor content ga je nu weer creëren? Naast het belang van het maken van een contentkalender, is er iets dat veel groter en belangrijker is. Ook wel de overkoepelende factor van alle marketingactiviteiten. Namelijk, de wijze van communiceren. Tegenwoordig zie je nog heel vaak dat bedrijven en merken vertellen wat ze graag willen vertellen in plaats van te onderzoeken en te luisteren naar de klant en wat zij willen horen. Dit wordt ook wel inbound marketing genoemd. Bedrijven vergeten te denken vanuit een persona en klantenperspectief, waardoor veel tijd wordt gestoken in niet relevante content. Lees in dit artikel hoe jouw content geoptimaliseerd kan worden door middel van inbound marketing. Uiteindelijk dé tool voor een betere lead generator en een hoger conversieratio!

 

De voordelen van inbound marketing

Dat er veel voordelen zijn is wel duidelijk. Je schrijft content die de klant graag wil lezen, hierdoor vinden de klanten het de moeite waard om met jouw merk of bedrijf in contact te blijven. Dit werkt effectiever dan alleen tijdelijk advertenties. 70% van de mensen klikt alleen op organische zoekresultaten en slaat de advertenties meteen over. Om deze reden is het van groot belang om organisch ook goed vindbaar te zijn. Door het creëren van relevante content optimaliseer je jouw organische vindbaarheid. Daarnaast zorgt inbound marketing voor de juiste informatiestroom aan potentiële kopers.

 

Starten met inbound marketing

Om vanuit een outbound marketingstrategie over te stappen naar een inbound marketingstrategie, begin je met het creëren van een persona. Je maakt een fictief CV van jouw consument met bepaalde interesses en karaktereigenschappen. Hierbij zorg je dat je vanuit de persona leert denken. Zo kun je achterhalen wat de persona zou willen lezen en horen van jouw bedrijf of merk. Dan kom je er al vrij snel achter dat het belangrijker is om interessante onderwerpen te bespreken in plaats van commerciële uitingen te zenden.

 

Creëren van relevante content en goede SEO

Zorg voor content die echt relevant is voor de lezer. Bedenk met welke prangende vragen de lezer rondloopt waar hij graag een artikel over leest. Of wat leest de lezer graag als ontspanning thuis op de bank na een dag werken? Wanneer je dit hebt bedacht begin je met schrijven, zorg ervoor dat het artikel SEO technisch goed in elkaar steekt, maar maak dit niet leidend. Het belangrijkste blijft de leesbaarheid en relevantie en natuurlijk niet de SEO-score.

Wanneer de content gecreëerd is kun je dit promoten en delen via social media en e-mail. Wanneer de content met een goede call-to-action afgesloten is kun je leads genereren door landingspagina’s aan te maken. Deze leads kunnen geconverteerd worden door marketingcampagnes en lead nurturing. Het gehele proces moet goed gemonitord worden en continu worden geoptimaliseerd om het beste resultaat te bereiken.

Heb jij vragen over hoe je inbound marketing kunt toepassen binnen jouw bedrijf? Of kunnen wij je helpen met het maken van een SEO strategie op maat? Kom gerust een langs in ons huis vol marketing professionals of neem vrijblijvend contact met ons op.

| |

Geef een reactie