Geschreven door Eva Meeus op

De feestdagen staan weer voor de deur en dat betekent voor webshops drukte en veel online verkeer. Heel belangrijk dus om je op deze dagen te focussen op omzet, omzet en omzet. Want in deze periode móet het gebeuren! Als retailer kun je om deze reden dan ook niet meer om de termen: Singles Day, Black Friday en Cyber Monday heen. Lees verder voor meer tekst en uitleg over deze wereldwijd bekende e-commerce inhaakmomenten.

11 november 2018 Singles Day

Ieder jaar wordt er op 11 november Singles Day ‘gevierd’. Wat in 1993 begon als een feestdag voor single studenten in China is tegenwoordig de belangrijkste dag om online te shoppen. Een dag die inmiddels bekend is binnen én buiten China. Het is zelfs zo dat experts deze dag tegenwoordig aanduiden als ‘Global Shopping Festival’. De datum is ontstaan door het feit dat 11-11 (11 november) de dag is met de meeste enen, wat symbool staat voor het alleen (single) zijn. Vandaag de dag heeft het een grote commerciële insteek, omdat veel online winkels extra kortingen en acties aanbieden. Deze dag staat in Nederland hiermee nog in de kinderschoenen en er wordt verwacht dat de aandacht voor Singles Day exponentieel gaat toenemen de aankomende jaren.

23 november 2018 Black Friday

Black Friday is inmiddels binnen e-commerceland een zeer bekende term geworden. Jagen op producten met scherpe prijzen wordt dan gezien als de voornaamste bezigheid. Deze dag is vanaf 2015 in Nederland duidelijk aanwezig door 35 (web-)winkels die toen met specifieke Black Friday aanbiedingen reclameerde. Inmiddels is dit gegroeid tot honderden bedrijven die meedoen aan deze traditie. Black Friday staat in direct verband met Thanksgiving en valt op de dag na deze Amerikaanse feestdag. De term Black Friday wordt door sommige gezien als een verwijzing naar de grote verkeersdrukte die er traditioneel die dag is, anderen zeggen dat het te maken heeft met de dag waarop bankoverschrijvingen in de financiële crisis omsloegen van rood naar zwart. Het luidt in ieder geval de periode in van de grote kerstinkopen.

26 november 2018 Cyber Monday

Als tegenreactie op Black Friday is het de eerste maandag na Thanksgiving Cyber Monday. Deze dag staat bekend als de dag waar alle acties, kortingen, aanbiedingen en bijbehorende gekte die Black Friday in fysieke winkels met zich meebrengt, zich nu ook online vestigt. Deze online shopping dag is begonnen nadat steeds meer mensen vanwege de hoge drukte niet meer op Black Friday zelf gingen shoppen.

Hoe haak jij in op deze e-commerce dagen?

Per branche is de aanpak natuurlijk verschillend en iedereen zal er anders op inspelen. Maar deze tips zijn voor iedereen toe te passen.

  • Maak een marketingplan voor deze inhaakdagen. Kondig je actiedagen altijd op al je platformen aan en informeer je doelgroepen doormiddel van nieuwsbrieven en je sociale kanalen. Neem als bedrijf de tijd om marketingcampagnes op te zetten en gebruik daarbij populaire zoekwoorden die gerelateerd zijn aan Black Friday voor een sterke organische positie.
  • Analyseer en gebruik jouw data voor een prijsstrategie.
  • Maak aparte campagnes op Google Ads of pas je advertenties aan tijdens deze periode.
  • Denk goed na over de type en de hoeveelheid producten die je moet inkomen voor in je voorraad. Niets is zo vervelend als het niet kunnen bezorgen van geplaatste bestellingen.
  • Zorg voor een team die zich in deze periode (extra) inzet voor een goede verloop van deze drukte en alle bijbehorende vragen.
  • Bedenk wat voor ‘after sales’ acties je aanbiedt om klanten aan je te binden.

Is jouw webshop klaar voor deze wereldwijd bekende e-commerce dagen of kun je nog wat hulp gebruiken? Of werk je aan een campagnestrategie voor 2019 en ben je toe aan een frisse blik? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag verder.

| | |

Geef een reactie