Geschreven door Mariska van den Berg op

Het aantal gebruikers op Instagram blijft stijgen, ook in Nederland. Waar het aantal Facebook gebruikers afneemt, zit Instagram in de lift. Vooral mensen tussen de 14 en 20 jaar zijn fervente Instagram gebruikers, maar ook de oudere generaties begeven zich meer en meer op dit visuele sociale medium. Steeds meer bedrijven zien dan ook het belang in van aanwezigheid op Instagram, maar hoe kan Instagram een bijdrage leveren voor jouw bedrijf? En wat zijn de nadelen van dit populaire medium? Ik zet de voor- en nadelen van Instagram voor bedrijven voor jou op een rijtje.

 

Facts & Figures

Zoals je al hebt gelezen is Instagram een groeiend social medium. In 2017 heeft ongeveer 25% van de Nederlanders een Instagram account. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook en Twitter is het op Instagram alleen mogelijk om foto’s en video’s te posten. Het is dus een kanaal wat (bijna) volledig op beeld is gericht.

 

Instagram voor bedrijven

Bron: Marketingfacts

De voordelen van Instagram voor bedrijven

  • Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen visuele content sneller verwerken dan tekst. Dit maakt Instagram het ideale medium om mensen kennis te laten maken met jou als bedrijf en jouw producten en /of services.
  • Foto’s worden op Instagram geindexeerd door middel van het gebruik van hashtags. Door de juiste hashtags bij je post te gebruiken trek je nieuwe bezoekers aan op jouw pagina en daarmee ook nieuwe volgers.
  • Sinds enige tijd is het mogelijk om ook te adverteren op Instagram. Het is onder ander mogelijk om tijdelijk kortingscodes aan te bieden aan je volgers. Daarnaast kan je op verschillende manieren adverteren; met foto’s, carrousel advertenties en video’s. Ook zijn call-to-action buttons toe te voegen aan je advertenties.
  • Door de komst van Instagram Stories kan je een unieke kijk achter de schermen geven voor jouw volgers. Hierdoor verhoog je de engagement en creëer je spannende content voor jouw volgers.

 

De nadelen van Instagram voor bedrijven

  • Net zoals bij andere social media is het ook bij Instagram een must om je volgers te blijven triggeren met nieuwe posts. Het maken van goede visuele content kan een tijdrovende klus zijn.
  • Instagram biedt geen tool voor het analyseren van je posts zoals Facebook dat wel doet. Hierdoor heb je weinig inzicht in de effectiviteit van je content en wat het interessantst is voor je volgers.
  • Instagram is vooral een tool voor branding en niet voor conversies. Alhoewel je wel producten kan verkopen via Instagram is het niet de intentie van de gebruikers om via Instagram te kopen. Zij gebruiken het kanaal vooral ter inspiratie.
  • In tegenstelling tot Facebook, zie je op Instagram niet wat de personen die jij volgt leuk vinden. Hierdoor is er minder engagement en wordt je post minder snel verspreid dan op Facebook.

 

Wil je meer weten over Instagram en hoe jij het kan inzetten? Kijk dan ook even onze webinar over Do’s en Don’ts op Instagram! Of neem contact met ons op dan vertellen wij je graag over de mogelijkheden.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie