Geschreven door jarno op

De meeste websites beschikken over een zoekfunctie op hun website. In deze zoekfunctie typen de bezoekers een woord in waarop ze binnen de website willen zoeken. Ze zoeken bijvoorbeeld op de producten die ze niet zo snel kunnen vinden op de website. Als eigenaar van een website is het interessant om te zien op welke zoekwoorden de bezoekers zoeken binnen je website, omdat je daar veel voordelen uit kunt halen.

In deze blogpost besteed ik daarom aandacht aan de interne zoekopdrachten op je website. Ten eerste zal ik je uitleggen hoe je interne zoekopdrachten kunt meten in Google Analytics. Vervolgens zal ik toelichten wat de voordelen zijn van het meten van interne zoekopdrachten.

Hoe meet je interne zoekopdrachten?

In Google Analytics kun je de interne zoekopdrachten op je website meten. Dit kun je doen door in Google Analytics naar “beheerder” en vervolgens naar “profielinstellingen” te gaan. Als je dan naar beneden scrollt kun je “zoekopdrachten op de site wel bijhouden” inschakelen. In de onderstaande afbeelding zie je hoe dit eruit ziet.

Vervolgens dien je de queryparameter aan te geven. Deze parameter kun je achterhalen door op je eigen website een zoekopdracht te doen. De queryparameter wordt namelijk meegenomen in de URL als je een zoekopdracht doet. De queryparameter bestaat uit de letter of het tekens dat voor de “=” staat in de URL. Op de onderstaande afbeelding zie je hoe dit eruit kan zien, daar heb ik op www.zeo.nl gezocht naar het zoekwoord “Analytics”. Zoals je kunt zien is de queryparameter daar “q”.

Om uiteindelijk de zoektermen inzichtelijk te maken, kun je dit analyseren in de website statistieken van Google Analytics. Deze zijn te vinden onder de kop “inhoud” en vervolgens “zoektermen”, zoals je ziet in de onderstaande afbeelding:

De voordelen

Nu je weet hoe je de interne zoektermen op je website kunt analyseren, zal ik je vertellen wat je precies kunt doen met deze gegevens. Je kunt namelijk verschillende inzichten krijgen over je website als je weet waar je bezoekers op gezocht hebben.

AdWords-campagne

Voor je AdWords-campagne kan het interessant zijn om de interne zoekopdrachten mee te nemen. Je kunt de kennis over de zoekopdrachten namelijk meenemen in het zoekmachine adverteren. Stel dat er door de bezoekers veel gezocht wordt op een bepaald product, dan kun je extra aandacht besteden aan dit product in je AdWords-campagne. Je weet inmiddels dat het een populair product is onder de doelgroep van je website.

Aanpassingen aan de website

Als er veel gezocht wordt op een product kan het ook betekenen dat het product niet goed gevonden wordt op je website. Dan kun je ervoor kiezen om een duidelijkere weergave te geven van het product. Op die manier kun je goed inspelen op de behoeften van je bezoekers. Stel je voor dat bezoekers zoeken op “levertijden”, dan kan dit betekenen dat de levertijden niet duidelijk vermeld staan op je website.

In deze blogpost heb ik je uitgelegd hoe je de interne zoektermen van je website kunt analyseren en wat de voordelen hiervan zijn. Heb je naar aanleiding van deze blogpost nog vragen? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie