Geschreven door Mariska van den Berg op

Uit recent onderzoek “customers take control” van PwC blijkt dat retailers hun on- en offline kanalen niet goed op elkaar afstemmen. Hierdoor versterken de verkoopkanalen elkaar onvoldoende en het gevolg hiervan is dat er omzet wordt misgelopen. De verschillende verkoopkanalen worden nog te veel gezien als op zichzelf staande operaties. Retailers hebben hierdoor weinig zicht op de voorkeuren van de consument. Maar wat zijn dan de voorkeuren van de consument en hoe kan de retailer hierop inspelen?

Beslissingsproces consument

In het onderzoek, afgenomen onder 7005 consumenten, verdeeld over 7 landen waaronder Nederland, blijkt dat Nederlanders relatief veel online shoppen. Het percentage van online shoppers in Nederland ligt op 56 procent terwijl dit in West-Europa gemiddeld op 40 procent ligt. De respondenten vinden de mogelijkheid om te allen tijde online te shoppen het grote voordeel van webwinkels. Maar dit betekent niet dat ze dit ook daadwerkelijk doen!

Gedurende de verschillende fases van het verkoopproces wisselt de consument regelmatig van verkoopkanaal. In onderstaande afbeelding is te zien hoe de beslissing van de consument tot stand komt.

Overzicht aankoopbeslissing consument

Figuur 1. Aankoopbeslissing consument

Het is duidelijk te zien dat de consument zowel de webwinkel gebruikt als de fysieke winkel. Wij schreven al eerder over Webshops vs detailhandel, waarbij retailers vaak afgeven op webwinkels. Maar moeten deze wel met elkaar gaan concurreren? Of moeten retailers ervoor gaan zorgen dat de on- en offline kanalen elkaar juist gaan versterken?

Afstemmen off- en online

Juist, deze kanalen moeten elkaar gaan versterken. Het gaat absoluut een uitdaging worden om dit te realiseren. Waar moet de retailer dan aan gaan denken? De verwachting is dat in de toekomst de fysieke winkels steeds meer het verlengstuk gaan worden van de webshops. De rol van Social Media groeit hierin ook nog steeds.

Meer dan 1 op de 3 respondenten gebruikt iedere dag een vorm van Social Media, denk hierbij aan Facebook en Twitter. De respondenten uit het onderzoek geven ook aan merken en retailers te volgen op verschillende Social Media.

Overzicht online shoppers dan merken volgt op Social Media

Figuur 2. Percentage van online shoppers dat merken volgt op Social Media

Als retailer kun je op deze manier je klanten betrokken houden bij jouw merk en producten. Social Media spelen duidelijk een rol in het versterken van de on- en offline kanalen.

Inspelen op de behoefte van de klant

Als retailer moet je er dus voor zorgen dat je online en offline kanaal op elkaar aansluiten en hiermee inspelen op de behoefte van je klanten. Producten worden vaker thuis bezorgd of online besteld en afgehaald in een winkel. Maar hoe kun je dit als retailer realiseren? Hierbij kun je denken aan een showroom waar het voor klanten mogelijk is om producten af te halen of om te ruilen. Dit levert de retailer verschillende kostenbesparende voordelen op. ”Dit betekent dat ze minder voorraad nodig hebben, waardoor ze efficiënter en winstgevender kunnen zijn”, aldus voorzitter Dennis van Ameijden van de Retail & Consumer groep bij PwC.

Wil je weten hoe je online sterker aanwezig kunt zijn en Social Media in kunt zetten om je merk onder de aandacht te brengen, neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie