Geschreven door mariska op

Een tijdje geleden alweer ben ik in de trein gestapt die heet. Het is geen gewone trein. Het is een TGV.

Door die TGV ben ik voor mijn gevoel jaren actief in deze branche. De informatie die over me heen is gestort is overweldigend. De termen vliegen om je oren: ctr, cpc, roi, e-commerce, call to action (dit zijn de makkelijkste). De TGV dendert maar door en als ik wil aanhaken dat moet ik de informatie filteren, toepassen en verdiepen. Dit kost tijd?

Ik kan me als geen ander voorstellen dat een ondernemer die online actief is, moeite heeft met de TGV die internetmarketing heet. Als ondernemer ben je vooral goed in je eigen vakgebied. Je ziet die TGV iedere keer voorbij komen en je vraagt je af: moet ik daar in stappen? Waarom? Wat levert mij dat op?

JA je moet in stappen. Als online ondernemer moet je instappen in de online marketing, anders wordt de kans dat je concurrenten je voorbij streven steeds groter!

Hoe komt de internetbezoeker bij mijn webwinkel?

Zonder klanten geen omzet, maar hoe komt een internetbezoeker bij je website uit? Beschouw Google (of elke andere zoekmachine) als een grote winkelstraat, waar alles netjes in blokken is verdeeld en waar iedereen via zoekwoorden de juiste winkels probeert te vinden. Door zoekwoorden in te typen komen internetklanten uit bij “eerste pagina” met zoekresultaten van Google. De eerste pagina van Google is wellicht het belangrijkste online marketing instrument op dit moment.

Door dat de internetbezoeker weinig tijd heeft zal hij zich vaak alleen beperken tot de eerste pagina. Tevens beschouwen internetklanten de top 5 posities op de eerste pagina vaak als het meest betrouwbaar en/of een A-merk.

Een groot gedeelte van de internetbezoekers herkent het verschil niet tussen betaalde en onbetaalde resultaten, dus heb je altijd twee mogelijkheden om gevonden te worden op zoekwoorden. ‘Onbetaald’ betekent dat een websitepagina aansluit op het ingetypte zoekwoord, je bent dan vindbaar in het linkerrijtje van de zoekresultaten en de bezoeker komt direct uit bij een relevante pagina. Mocht je niet in het linkerrijtje staan, dan biedt Google je de mogelijkheid om te adverteren op het zoekwoord aan de rechterzijde van de pagina. Hiervoor betaal je elke keer als een bezoeker op je advertentie klikt.

Als je een internetbezoeker zou vergelijken met een iemand die zich begeeft in een gewone winkelstraat, dan zou het verschil zijn dat de internetbezoeker door alle straten heen rent. Hij kijkt, beslist en is weg. Als hij via Google op je website is gekomen, dan is een Quickscan over een pagina voldoende om te beslissen of hij zich überhaupt gaat verdiepen in je winkel.

Het “aha moment” (ik ga iets kopen) komt niet meer door de winkelruit maar via de interface van je computer. Dus hier moet je je webwinkel ook op inrichten. Je moet er dus voor zorgen dat je wat verkoopt en dat de internetbezoeker daar komt.

Hoe zorg ik dat de internetbezoeker in mijn webwinkel koopt?

Zoals eerder gezegd willen bezoekers vaak snel ter zaken komen, dus je webwinkel moet zo min mogelijk drempels hebben. Het moet allemaal heel duidelijk zijn voor de klant: kijken, klikken, kopen. Alle zaken die deze stappen in de weg staan zijn belemmeringen. Denk aan pop ups, onnodige inschrijvingen, onduidelijke producten of overbodige (product) informatie.

Om het te vertalen naar de echte winkel: de klant wil direct naar het juiste schap geleid worden. Zijn juiste product pakken en meteen afrekenen. Niet via de achterdeur binnen komen, vier deuren door en dan doorverwezen worden naar de buurman. Geen dozen zonder etiket aantreffen en alle dozen moeten openen om het product te zoeken. Om vervolgens het product mee te nemen naar de kassa, waar eerst gevraagd wordt of er twee pagina’s met informatie ingevuld kunnen worden voordat er mag worden betaald.

Zorg dus dat de weg naar je producten kort, snel en gebruiksvriendelijk is.

Wat levert het mij op?

Op de eerste pagina van Google staan levert internetbezoekers op. Als je er niet staat, heb je veel minder bezoekers op je website. En bezoekers kunnen klant worden.

Met zoekmachinemarketing kun je de klant ‘met rust laten’ en toch weten wat zijn beslissingen zijn geweest. Hoe mooi kan de wereld zijn als ondernemer? Als Google Analytics ingesteld is voor je webwinkel, kun je de online klant volgen. Je kan zien hoe hij op je website gekomen is, waarom hij is afgehaakt, wat hij gedaan heeft voor een aankoop enzovoorts.

Dit is belangrijke informatie voor de online ondernemer. Je kunt hiermee gaan inzetten op je meest succesvolle zoekwoorden, zodat je op de zoekwoorden die het meeste rendement opleveren, op de eerste pagina in Google komt te staan. Meten is weten!

Door het inzichtelijk maken van aankoopgedrag kan je sturen, zodat je niet onnodig veel uitgeeft aan adverteren in Google en wel het maximale rendement haalt. Je kan zien hoe je omzet binnenhaalt en hoe je marketingcenten terugverdient . Want daar draait het tenslotte om bij ondernemen?

De vraag bij online marketing is dan ook niet: wat kost het me? Maar: wat levert het me op?

Wil je als ondernemer maximaal rendement uit zoekmachinemarketing halen? Zoek je naar een oplossing om de online marketing TGV in te halen? Download dan onze handleidingen of neem contact met ons op via 030 711 5555 of info@zeo.nl.

Online marketing is een must, het is aanhaken of afhaken…Wat doe jij?

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie