Geschreven door Alex op

Dat het design van je website één van de meest belangrijke onderdelen is van je website of shop is vast al bekend. Het heeft bijvoorbeeld op verschillende manieren een effect op de online gebruikservaring. Het design, de bruikbaarheid en nog meer factoren zijn essentieel voor het succes van uw site/- of shop.

Hieronder bespreek ik de belangrijkste invloeden van het design van je website op de gebruikservaring en hoe je deze kan verbeteren.

De vormgeving

Het design van je website heeft het meeste impact op de vormgeving van jouw site. Jij bepaalt hiermee namelijk de eerste indruk die bezoekers van jou als bedrijf krijgen, en je wilt natuurlijk dat deze zo goed mogelijk is.

Er wordt nog weleens gesproken over het design van een website alsof het uit twee extremen bestaat:

  • Oudere websites die lijken of ze nog van vóór het jaar 2000 zijn
  • Nieuwere websites die helemaal voldoen aan de moderne designstandaarden

Het grootste gedeelte van de websites valt eigenlijk precies ertussenin, bijvoorbeeld; een visueel aantrekkelijke website die voor het laatst in 2010 is geupdate, voldoet mischien niet aan de laatste design standaarden. Hoe je website er ook uitziet, het is de bedoeling om het het design van je website in ieder geval zo actueel en up-to-date te houden met de huidige mogelijkheden.

Enkele trends:

  • Responsive design
  • Parallax scrollen
  • In het oog springende “hero” afbeeldingen
  • Grote vetletters
  • Multimedia zoals foto’s of video’s

Responsive design betekent dat je website hetzelfde eruitziet en functioneert, ongeacht het apparaat waar de website op bekeken wordt. Dus of iemand nou vanaf een smartphone of een laptop je website bekijkt, de website zal hetzelfde werken en de informatie zal op een goede manier getoond worden.

Parallax scrollen betekent dat twee visuele elementen op een pagina met verschillende snelheden over elkaar bewegen, op deze manier kan je soepel over een pagina scrollen zonder haperingen. Dat verbetert de gebruikservaring van je website.

Het gebruik van grote “hero” afbeeldingen is al enige tijd populair. Hero afbeeldingen zijn grote beeldvullende afbeeldingen, die op het moment dat je op een website belandt direct de aandacht trekken van de bezoeker.

Aantonen van professionaliteit

Op het moment dat iemand op je site komt, wil je dat ze direct zien met wat voor bedrijf zij te maken hebben. Deze indruk is grotendeels gebaseerd op hoe het design van jouw website is ingericht.

Verschillende design elementen dragen bij aan het aantonen van je professionaliteit zoals:

  • Foto’s van het personeel
  • Klantcases
  • Reviews van klanten

Foto’s van het personeel zorgen ervoor dat je bedrijf wat menselijker wordt, of ze nu lachend samen op de foto staan of dat ze op de foto aan het werk zijn. Het toont aan bezoekers met wat voor een soort mensen zij te maken zouden kunnen krijgen. Altijd prettig.

Klantcases laten heel goed zien aan bezoekers waar jij goed in bent, dit kan je door het gebruiken van cijfers onderbouwen. Dit geeft een goed beeld van wat je hebt kunnen betekenen voor de desbetreffende partij, en wat je ook voor de bezoeker zou kunnen doen.

Reviews van klanten helpen ook bij aan de professionaliteit van jouw website. Consumenten baseren hun keuzes tegenwoordig steeds vaker op de ervaringen van anderen. Het onderbouwt voor bezoekers dat jij een goede partij bent om mee in zee te gaan. En daarnaast zijn reviews van klanten ook redelijk gemakkelijk te verkrijgen. Hiervoor zijn verschillende online tools beschikbaar.

Duidelijke navigatie op de website

Je wilt het design van je website gebruiken zodat de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk alle informatie van je website kan bekijken. Hiervoor probeer je een intuïtieve en logische route te maken voor de bezoeker van je site.

Goede design toepassingen voor je website zijn bijvoorbeeld:

  • Broodkruimel navigatie
  • Drop-down menu

Broodkruimel navigatie is geïnspireerd op het verhaal van Hans en Grietje. Het maakt voor de bezoeker duidelijk, op welke pagina hij zich precies bevindt op een site. Telkens als de bezoeker naar een nieuwe pagina gaat, wordt er in een schema duidelijk gemaakt welke pagina’s hij heeft bezocht voordat hij op de huidige pagina is beland. Zo blijft de afgelegde route op de site inzichtelijk en kan men eenvoudig terug naar eerder bezochte pagina’s.

Voorbeeld: Fietsen⇒Stadsfietsen⇒Merken⇒Gazelle⇒Paris

Een Drop-down menu laat bezoekers met hun muis over een menu item gaan en dan worden de verschillende pagina’s getoond die bij dit menu item horen. Op die manier kunnen bezoekers direct naar de pagina gaan die hen interesseert

Deze toepassingen kunnen ook samen gebruikt worden, je homepagina kan drop-down menu’s gebruiken en als iemand naar een nieuwe pagina doorklikt kan je broodkruimel navigatie gebruiken om bezoekers terug te gaan naar welke eerder bezochte pagina dan ook.

Er zijn natuurlijk veel meer opties om navigatie duidelijk te krijgen, maar deze twee zijn veelgebruikt, zijn beide erg handig en relatief makkelijk te implementeren.

Laadtijd van pagina’s

Door goed gebruik van het design van je website, kan je ervoor zorgen dat de laadtijd van je website minder wordt. Met laadtijd bedoel ik hoe lang iemand moet wachten op jouw site voordat deze volledig geladen is. Google ziet dit als een belangrijke factor in de beoordeling van jouw website. Deze beoordeling bepaalt jouw zoekmachine positie. Daarnaast kan het ook irritatie veroorzaken bij de gebruiker van je website. Het doel is om de laadtijd zo laag mogelijk te krijgen.

De moderne internet gebruiker wil dat zijn bezochte pagina’s zo snel mogelijk laden, en dat dit zo min mogelijk data kost(voor de mobiele gebruikers belangrijk).

Hoe kan je de laadtijd verminderen?

  • Gebruik witregels
  • Optimaliseer formaat van de weergegeven afbeeldingen

Door het gebruiken van witregels in het design van je website zorg je ervoor, dat je minder tekst hoeft te tonen op je site, terwijl het lijkt alsof het net zo veel is. Witregels en delen open ruimtes verminderen de data die je toont. Normaal zou er op de nu open ruimte, een afbeelding, tekst, of een video worden geplaatst. Deze zorgen er allemaal voor dat de laadtijd meer wordt.

Door je getoonde afbeeldingen te optimaliseren zorg je dat de laadtijd van je pagina’s zo laag mogelijk blijft.

Conversies

De conversies zijn een van de belangrijkste onderdelen binnen het design van je website.

Het design van je website kan op ontzettend veel manieren invloed hebben op je conversies, hier zijn 2 van de meest belangrijke:

  • KISS-principe
  • Kleur

Het KISS-principe staat voor Keep It Simple, Stupid. Wat hiermee bedoeld wordt is eigenlijk dat het simpel houden van het design van je site voor betere designs zorgt. Als je een goed georganiseerde website hebt, dan maak je de navigatie over je site makkelijker. Je hebt ook geen schreeuwerige achtergronden of afbeeldingen nodig om jezelf te verkopen, het is beter om het simpel te houden.

Kleur klinkt heel simpel en algemeen, maar in het design van je site is het bedoelt om contrast te creëeren en bepaalde onderdelen van de website uit te lichten. Hiervoor kan je koude kleuren zoals blauw/groen en warme kleuren zoals rood/geel voor gebruiken. Heeft je website bijvoorbeeld een overwegend koud kleurschema, dan gebruik je warme kleuren als oranje of geel voor je call-to-action buttons. Op deze manier creëer je dus contrast.

Meer weten over het design van een website?

Wij helpen je op ons kantoor graag verder onder het genot van een goede kop koffie. Neem daarom even contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie