Geschreven door sjoerd op

Als Internet marketeer krijgen wij vaak de vraag of de eigen bezoeken uitgesloten kunnen worden in Google Analytics. In Google Analytics worden de eigen bezoeken helaas niet standaard uitgefilterd. Om je eigen bezoeken van de website of de webshop uit te filteren, dien je het IP-adres uit te sluiten. Het kan je namelijk een vertekend beeld geven als je eigen bezoeken ook worden gemeten in de website statistieken van Google. In deze blogpost zal ik je een stappenplan geven om je eigen IP-adres uit te sluiten in je campagne.

Nieuw Profiel

Voordat je begint met het uitsluiten van je eigen IP-adres is het belangrijk dat je hier een nieuw profiel voor aanmaakt in je campagne. Het is dus van belang dat je het huidige profiel nog aanhoudt voor de zekerheid. Op deze manier heb je altijd nog een profiel waar je op kan terugvallen als er iets misgaat met de metingen. Een nieuw profiel kan je aanmaken door naar ‘beheerder’ te gaan in Google Analytics.  Vervolgens klik je op het profiel waarin je een nieuw profiel in wilt zetten. Je ziet dan het volgende scherm en klikt op ‘+ Nieuw profiel’.

Het uitsluiten van je IP-adres

Nu duidelijk is hoe je een nieuw profiel aanmaakt, zal ik in de volgende stappen ingaan op het uitsluiten van je IP adres in een Google Analytics account. In de onderstaande stappen wordt uitgelegd hoe je dit kunt doen:

  1. Om je eigen IP-adres uit te sluiten, moet je natuurlijk eerst weten wat je eigen IP-adres is. Om dit te achterhalen kun je de volgende website gebruiken: www.watismijnip.nl.
  2. Log dan in bij Google Analytics en selecteer het account waar je het IP-adres wilt uitsluiten.
  3. Als je dat gedaan hebt ga je naar de beheerdersknop die rechtsboven te vinden is in Google Analytics.
  4. Vervolgens kies je het profiel waar je het IP-adres wilt uitsluiten en klik je op ‘filters’.
  5. In de laatste stap dien je een filternaam en het IP-adres op te geven. Als filternaam zou je ervoor kunnen kiezen om deze de volgende naam te geven: “Exclusief IP-adres”. Tot slot zorg je ervoor dat je de onderstaande instellingen hebt ingesteld en vervolgens klik je op ‘opslaan’.

Naar aanleiding van de bovenstaande stappen zul je zien dat de eigen bezoekers niet meer worden meegeteld in de website statistieken van Google. Wij adviseren je om dit ook te testen door zelf naar je website of webshop te gaan en vervolgens te kijken of je eigen IP-adres niet meer gemeten wordt.

In deze blogpost heb ik uitgelegd hoe je je eigen IP-adres kunt uitsluiten in Google Analytics, zodat je je eigen bezoeken niet meer meeneemt in de metingen van je website. Heb je naar aanleiding van deze blogpost nog vragen? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie