Geschreven door Jordy op

Op een gegeven moment ben je op het punt aan gekomen dat je huidige website niet meer weerspiegelt wat je als bedrijf voor ogen hebt. De look and feel spreekt je niet meer aan, is niet meer representatief voor zijn tijd en het lijkt wel alsof je bezoekersaantallen steeds verder zakken. Je besluit dat het hoog tijd is voor een nieuwe, zoekmachinevriendelijke, wehandleiding-10-tips-voor-je-nieuwe-websitebsite. Maar hoe pak je dat aan en waar moet je allemaal over nadenken? Ik geef je hieronder 5 tips die je kunt gebruiken voor je het gesprek in gaat met een bedrijf dat misschien je nieuwe website gaat bouwen. Ik ga hier vooral dieper in op een aspect: de voorbereiding. Bekijk daarnaast eens onze uitgebreide handleiding ‘Het geheim van Adwords succes.

Tip 1 Wees bereid om de oude site los te laten

Als je als bedrijf een aantal jaar een website hebt gehad, kan het moeilijk zijn om de structuur die je altijd gewend was, los te laten. Je weet niet beter dan dat die structuur en opbouw de juiste is en je bent ervan overtuigd dat je klanten dat ook vinden. Alle bedrijfsinformatie is terug te vinden en elk product dat je verkoopt ook. Toch is er in de loop van de tijd veel veranderd. Bezoekers van je website zijn niet alleen ongeduldiger geworden, ze hebben ook meer mogelijkheden gekregen. Al je concurrenten zijn inmiddels uitgebreid vertegenwoordigd op het web en als bezoekers bepaalde informatie niet op je site kunnen vinden, zijn ze er snel vandoor richting de concurrent. De reden dat je een nieuwe website wilt hebben is omdat de oude niet meer voldoet. Begin eens opnieuw met een blanco vel en betrek een paar mensen met een frisse blik. Je staat er versteld van wat er allemaal ter tafel komt!

Tip 2 Wat wil ik bereiken als bedrijf?

Het is belangrijk goed te bedenken wat je wil bereiken met je website. Wil je meer bezoekers? Of misschien meer (kwalitatieve) aanvragen? Hoe beter je dit uitgedacht hebt, hoe beter je dit kunt voorleggen aan de webdesigner. Hij/zij kan die informatie goed gebruiken om af te wegen wat voor jou het belangrijkste is binnen je website en je zelfs helpen je doel nog beter te bereiken. Natuurlijk is het geen probleem als je nog niet precies weet hoe je bepaalde doelen moet of kan bereiken, daarvoor klop je bij een gespecialiseerd bedrijf aan. Zolang je weet wat je wilt (en wat je absoluut niet wilt) is het eerste gesprek al direct constructief!

Tip 3 Waar is je doelgroep naar op zoek?

Naast het feit dat je als bedrijf een doel hebt, hebben je bezoekers (klanten of potentiële klanten) ook een doel. Zij willen zo snel mogelijk de juiste informatie vinden op je website over bijvoorbeeld producten of diensten. Maak daarom een goede afweging in de informatie die je aan wilt bieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Producten of diensten Wat doen we en wat hebben we te bieden. Dit is vaak de reden dat men naar je op zoek is, dus dit is zo’n beetje de belangrijkste informatie die je te bieden hebt. Stop het niet te ver weg.
  • Actie-elementen Denk aan knoppen naar bijvoorbeeld contactformulieren, speciale downloads en banners. Deze elementen moeten een duidelijke plek krijgen in de lay-out waar ze de aandacht trekken.
  • Bedrijfsinformatie Wie ben je, waar ben je gevestigd en hoe kom ik daar? Zodra je bezoekers hebt overgehaald met de bovenstaande punten, komen ze op dit punt aan. Ze willen zien met wie ze te maken hebben. Dit is in vergelijking met producten of diensten vaak alleen iets minder belangrijk.

Het belangrijkste is dat je als bedrijf probeert jezelf te verplaatsen in je bezoeker (soms geholpen door de statistieken van je oude website). Wat en waar zou ik bepaalde informatie zoeken?

Tip 4 Wees vooral realistisch

Ambitieus zijn is als (klein) bedrijf erg belangrijk en absoluut de sleutel tot groei. Houd wel in de gaten dat je wensen in de lijn liggen met het budget wat je beschikbaar hebt voor een nieuwe website. Natuurlijk is een website als die van bol.com geweldig en je kunt alles prima en gemakkelijk vinden, maar een website als die is niet in 2 maanden van de grond af aan opgebouwd. Wees reëel in je wensen en eisen, een website kan in de toekomst altijd uitgebreid of vernieuwd worden.

Tip 5 Het technische gedeelte hoeft geen abacadabra te zijn.

Het is voor veel mensen lastig inschatten wat ze precies krijgen, wanneer ze de opdracht geven voor een nieuwe website. De technieken waarmee gebouwd wordt, vernieuwen constant en zijn voor een leek vaak niet goed te begrijpen. Het kan nooit kwaad om je toch proberen te verdiepen. Een simpel “Webdesign for dummies” boek kan al meer leren dan je van te voren wist. Loop eens een boekhandel in en kijk rond naar de boeken voor beginners. Voor een paar tientjes kun je redelijk meepraten en begrijp je ook meteen wat beter hoe alles in elkaar zit!

Klik eens door naar het volgende!

Wil je nog wat meer informatie? Bekijk dan ook het volgende:

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie