Geschreven door sjoerd op

Wanneer je begint met AdWords zijn er heel veel dingen waar je rekening mee moet houden. Eén van die dingen is het kiezen van de juiste zoekwoorden. De Google AdWords Keyword Tool kan je helpen bij het vergaren van de juiste zoekwoorden. De afgelopen tijd heeft deze Keyword tool een leuke verandering ondergaan. Vanaf nu is het mogelijk om ideeën voor advertentiegroepen te bekijken. Deze verandering is een hele vooruitgang voor de Keyword tool! Zeker als je beginnend bent met Google is dit erg handig. Hoe werkt het?

Hoe werkt de AdWords Keyword Tool?

Je kunt de tool vinden onder het tabblad ‘hulpprogramma’s en analyse’ binnen je AdWords account. Deze tool laat op basis van de gekozen zoekwoorden binnen enkele seconden zien welk zoekvolume en welke hoeveelheid concurrentie er per zoekwoord op zit. Verder geeft de Keyword tool op basis van de gekozen zoekwoorden extra zoekwoordideeën die aansluiten op de gekozen zoekwoorden. Ook hier wordt duidelijk aangegeven welk zoekvolume en concurrentie erop zit. In onderstaande afbeelding kun je zien hoe dit eruit ziet.

keyword-tool

Daarnaast kun je voor de gekozen zoekwoorden een aantal opties meegeven zoals: targeting op taal en gebieden, apparaten en type zoekwoord. Door deze specifieke instellingen krijg je een zo goed mogelijk beeld van het zoekvolume en de concurrentie per zoekwoord voor jouw campagne. Denk er wel om dat dit geschatte aantallen zijn en niet de garantie geven op veel klikken. Dat is weer afhankelijk van tal van factoren zoals het gekozen bod, kwaliteitsscore, relevante advertentieteksten etc.

Advertentiegroepideeën

Zoals eerder al aangegeven heeft Google nu een verandering doorgevoerd in de Keyword tool. Deze verandering houdt in dat Google nu ook een suggestie geeft voor advertentiegroepen. Hoe gaat dat in zijn werk? Je geeft zoals gebruikelijk een lijst met zoekwoorden op waarop je mogelijk gevonden wilt worden. Google geeft zoals eerst de normale lijst met de concurrentie en zoekvolume. Echter op het tabblad advertentiegroepideeën worden nu ook verschillende advertentiegroepen weergegeven die ingedeeld zijn op basis van de zoekwoorden die jij hebt opgegeven. In onderstaande afbeelding kun je zien dat de Keyword tool per advertentiegroep verschillende zoekwoordsuggesties heeft geplaatst. Deze zijn allemaal gebaseerd op de door jou gekozen zoekwoorden.

advertentiegroepideeën-keyword-tool

Door deze aanpassing is het gemakkelijk om keuzes te maken in advertentiegroepen voor je eigen campagne. Mocht je nog meer vragen hebben over de Keyword tool of algemene vragen over SEA? Wij helpen je graag! Door middel van een goede analyse door één van onze Internet Marketeers kun je al snel verbetering zien. Neem contact met ons op voor meer informatie!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie