Geschreven door sjoerd op

Toen Zeo eind 2010 verhuisde naar onze huidige locatie in Utrecht waren we op zoek naar een betrouwbare partij voor voor het schoonhouden van ons nieuwe pand. Zodoende kwamen we in aanraking met Clean Result, een persoonlijke partij gespecialiseerd in facilitaire dienstverlening.

schoonmaakbedrijf clean resultClean Result had een loyaal klantenbestand in de regio en de gezonde ambitie om het aantal samenwerkingen uit te breiden. Maar door een laag aantal bezoeken en een te algemene inhoud bleef de aanwas van nieuwe klanten via de website achter.

Zodoende zijn we gestart met een zoekmachine optimalisatie traject om de vindbaarheid van Clean Result te vergroten. Hierbij zijn we met onze beschikbare middelen niet gaan opboksen tegen de grote schoonmaakbedrijven in Nederland, maar hebben we gekozen voor een zeer precieze aanpak gericht op de locatie van de doelgroep.

De goede lokale vindbaarheid leidde niet alleen tot bezoeken, maar vooral tot relevante bezoeken. Door gericht de doelgroep aan te spreken wisten we concrete leads te genereren. Inmiddels heeft Clean Result kunnen uitbreiden en zijn ze een landelijk beschikbaar bedrijf met service gebieden in Midden, Noord-West, Zuid-West en Zuid-Oost Nederland. “En ruim 3 jaar later zijn ook wij nog steeds een zeer tevreden klant!”, aldus Edward van Clean Result.

Succesfactoren van een lokale SEO-campagne

De volgende onderdelen hebben bijgedragen aan het verbeteren van de lokale vindbaarheid:

1. Bepaal de doelstellingen

Voor het starten van ieder traject is het belangrijk de doelstellingen te bepalen. In dit geval was het einddoel om klanten te werven door middel van het genereren van leads via de website. Om dit doel te bereiken is het nodig geïnteresseerde partijen op de website te krijgen en deze contact op te laten nemen. In het kader van een pull-strategie werd besloten om een SEO-traject te starten met als doelstelling vindbaar te worden op relevante zoektermen.

2. Kies je (lokale) zoekwoorden

Als startende website mag er de ambitie zijn de hengel uit te hangen voor de big fish, maar we adviseren om niet direct de meest gebruikte – en daarmee de meest gewilde – zoekterm te gebruiken. In plaats daarvan gaan we liever op zoek naar long tail zoekwoorden welke vaker leiden tot concrete bezoeken (lees meer over verschillend zoekgedrag).

Aangezien Clean Result destijds een specifiek service gebied had, zou het niet interessant zijn geweest ons te richten op bezoeken uit de verschillende uithoeken van het land. Vandaar dat is besloten een zoekwoordenonderzoek te doen met als uitgangspunt een populaire zoekterm te combineren met de naam van elke stad in de regio. En zo begon ons optimalisatieproces gericht op de doelgroep in Blaricum, Laren, Hilversum en ons geliefde Utrecht.

3. Schrijf teksten gericht op je doelgroep

Na bepaling van onze zoekwoorden maakten we het besluit om per locatie en per zoekterm een pagina in te richten. Zo konden we vanuit SEO oogpunt een optimale URL kiezen en de headers, afbeeldingen, meta tags en de tekst volledig naar wens inrichten. Bovendien bood deze aanpak de mogelijkheid om aan te sluiten op de behoeften en wensen van de doelgroep. Zo zijn in Utrecht veel parketreinigers nodig terwijl men in ’t Gooi vooral op zoek bleek naar professionals voor het kristalliseren en polijsten van de marmeren vloer.

4. Ga conversiegericht te werk

Door te testen met verschillende ontwerpen streven we continu naar het hoogst haalbare conversiepercentage. Zo werden verschillende buttons, indelingen en call-to-actions ingezet om de bezoekers over te halen hun contactgegevens achter te laten. Inmiddels is de stijgende lijn van het conversiepercentage voor de organische bezoeken uitgekomen boven de 10%!

Google wordt steeds meer lokaal

In de afgelopen twaalf maanden heeft Google verschillende updates uitgerold ter verbetering van de lokale zoekresultaten. Zo komen de resultaten van Google Maps nadrukkelijk naar voren in de zoekresultaten en is Google continu bezig om zelf ook resultaten aan te bieden die beter aansluiten bij de zoekwens van de gebruiker. Door de focus op local targeting is de vindbaarheid en het succes van Clean Result nog verder toegenomen.

Richt jouw campagne zich nog steeds op algemene zoektermen maar behaal je weinig resultaat uit je SEO inspanningen? Overweeg dan eens jouw strategie beter af te stemmen op je doelgroep om wél het gewenste resultaat te behalen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie