Geschreven door Kelly Zomer op

In een wereld vol met bedrijvigheid en verzadiging van aanbieders is het behouden van klanten een lastig karwei. Toch is dit iets waar bij stil gestaan moet worden. Het behouden van bestaande klanten is veel voordeliger dan energie stoppen in het werven en generen van nieuwe klanten. Dit geldt voor zowel B2C als B2B bedrijven. Op vele manieren kan klantloyaliteit gecreëerd worden door relatiemanagement op de juiste manier in te zetten. Wil jij weten hoe jij klantenbinding kan realiseren voor jouw bedrijf? Lees dan snel verder.

Klantloyaliteit: de cijfers

Een klantloyaliteitsprogramma kun je op verschillende manieren inzetten. Een zeer bekende manier is een spaarprogramma met klantenbinding als doel. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 94% van de Nederlanders aan een vorm van spaarprogramma mee doet. De belangrijkste beweegreden om deel te nemen aan spaarprogramma’s is om gratis producten te krijgen (49%). Bij de helft van de Nederlanders leidt het bezitten van vele spaarpassen tot ergernis. Hierdoor geen 44% de voorkeur aan digitale spaarkaarten. Volgens 78% van de Nederlanders is het een pré als ze zelf mogen kiezen waaraan zij de gespaarde punten besteden. De voorkeur gaat uit naar sparen voor iets wat klein maar gratis is (56%), dan naar iets groots waarbij bijbetaald moet worden (14%). Binnen de retail-sector is klantenbinding enorm belangrijk; wanneer een klant ongeveer drie jaar klant is, wordt er maar liefst 67% meer uitgegeven dan in het eerste jaar.

Loyale klanten door de WHY

Klantloyaliteit is niet gebaseerd op prijsverlagingen, maar juist op de merkbeleving, ook wel corporate storytelling. Hierbij is het van belang dat jouw bedrijf een goede WHY heeft. Wanneer klanten zich identificeren met de idealen van jouw bedrijf en ervan houden wat jouw bedrijf doet, dan is de kans vele malen kleiner dat zij overstappen naar de concurrent. Maak jouw klant ambassadeur van je merk.

Het heeft tijd nodig om klantloyaliteit te genereren, dit gebeurt niet van de een op andere dag. Het gaat om langdurige klanttevredenheid, interactie en het verlenen van een constante en goede service.

Hoe zorg je voor meer klantenbinding?

Als allereerst is het van belang dat de klanten tevreden zijn. Om hierachter te komen en je product of dienstverlening te verbeteren kun je een Net Promoter Score (NPS) berekenen. Hiermee verkrijg je de nodige inzichten en feedback om je bedrijfsactiviteiten te optimaliseren en nog beter aan de wensen en behoeften van de klant voldoen. Hoe logisch het ook klinkt; een tevreden klant heeft een hogere neiging om klant te blijven dan een klant die ontevreden is.

Ten tweede is per branche en product of dienstverlening de manier van klantloyaliteit creëren verschillend. Voor Fast Moving Consumer Goods zit de kracht in de klant jouw product routinematig te laten kopen. Daarentegen, bij de dienstverlenende sector kan je juist klantloyaliteit genereren door middel van abonnementen en contracten.

Verschillende soorten loyaliteitsprogramma’s

Op talloze manieren kan je klantloyaliteit genereren door verschillende klantloyaliteitsprogramma’s. Voorbeelden van loyaliteitsprogramma’s zijn:

  • Spaaracties: punten, zegels en coupons sparen;
  • Spaarprogramma: lange termijn spaaractie, waarbij punten opgebouwd worden;
  • Community oprichten: een ontmoetingsplaats voor klanten creëren.

Heb je verdere vragen over hoe je klanten kan laten binden aan jouw merk? Wij beantwoorden ze graag tijdens een vrijblijvend gesprek. Neem hiervoor even contact met ons op.

| | |

Geef een reactie