Geschreven door mariska op

Beheer je een Google AdWords-campagne? Dan zul je vast herkennen dat je campagne zo nu en dan wordt beperkt door je budget. Ben je in die situatie geneigd om gelijk je dagbudget te verhogen? Lees dan nog even verder!  Er zijn namelijk manieren om dezelfde campagne met hetzelfde dagbudget door te laten lopen zonder direct extra geld te investeren. Een van deze manieren is de Google AdWords advertentieplanner. In deze blogpost vertel ik je hoe je je budget efficiënter kunt besteden door in te gaan op de mogelijkheden van deze advertentieplanner.

Wat is de advertentieplanner?

De advertentieplanner is een hulpmiddel dat er voor kan zorgen dat een AdWords-campagne op bepaalde momenten in de dag of week, aan of uit staat. Ook kan de advertentieplanner automatisch het maximum Cost Per Click (CPC) aanpassen! Dit heeft als doel dat je je campagne zo efficiënt mogelijk in kunt zetten, zonder dat je steeds handmatig aanpassingen hoeft te door te voeren in je campagne.

Wanneer kun je de advertentieplanner inzetten?

Je kunt de advertentieplanner inzetten wanneer je doelgroepen maar op bepaalde momenten van de dag op je advertenties klikken. Ga daarom na of je daadwerkelijk een 24-uurs weergave nodig hebt voor je AdWords-campagne. Bij veel B2B-campagnes is je doelgroep bijvoorbeeld niet actief buiten werktijden en in het weekend. Dit kun je goed voor jezelf bepalen door je conversies te meten. In het volgende hoofdstuk leg ik uit hoe je dit kunt doen.

Conversies meten

Onder het tabblad dimensies zijn twee weergavemogelijkheden die je helpen met het meten van je conversies.

Dimensies

Weergeven: Dag van de week

Dit geeft een overzicht van alle conversies, gegroepeerd op dag van de week. Met deze weergave zal snel inzichtelijk worden welke dag(en) van de week de meeste conversies hebben en dus belangrijk zijn voor jouw campagne!

Weergeven: Uur van de dag

Dit geeft een overzicht van alle conversies, gegroepeerd op uur van de dag. Met deze weergave zal snel inzichtelijk worden welke uren van de dag de meeste conversies hebben en dus belangrijk zijn voor jouw campagne!

Nu je de belangrijkste dagen en uren weet voor je campagnes kun je de advertentieplanner instellen op de momenten die voor jou het meeste opleveren. De overige tijd kun je de campagne uitzetten, waardoor je kosten kunt besparen. In het volgende hoofdstuk leg ik uit hoe je de advertentieplanner kunt instellen.

De advertentieplanner instellen

Je hebt je conversies gemeten en nu wil je de advertentieplanner instellen. Laten we zeggen dat je hebt gezien dat er in het weekend geen conversies plaatsvinden. Wat ook opvalt is dat de conversies niet alleen doordeweeks plaatsvinden maar dat de meeste conversies plaatsvinden tussen 12.00uur en 16.00uur. Dit moet je dan doen om de advertentieplanner in te stellen:

Stap 1:

Ga naar de geavanceerde instellingen van de campagne en klik op “Bewerken”.

Geavanceerde Instellingen - Advertentieplanning Bewerken

Stap 2:

Standaard staat de Advertentieplanning op ‘Modus: basis’ en ‘Klok: 12 uur’. Dat ziet er zo uit:

Advertentieplanning Standaard Weergave

Klik op “Aanpassing van het bod” en verander de klok naar “24 uur”. De advertentieplanner zal er nu als volgt uitzien:

Advertentieplanning Aangepaste Weergave

Stap 3:
Nu ga je de belangrijkste tijden invoeren in de planner. Dit doe je door van maandag tot en met vrijdag de tijden 12:00uur tot 16:00uur op 140% te zetten. Ook waren er in het weekend geen conversies dus zet je de campagne uit op zaterdag en zondag. Als je die instellingen heb ingevoerd ziet de advertentieplanner er als volgt uit: 

Advertentieplanning Ingesteld

Stap 4: 
Klik op “Opslaan” en je bent klaar! De advertentieplanner houdt nu automatisch de campagne bij.

Nieuwe campagnes

Houd er rekening mee dat wanneer je een campagne toevoegt omdat je een nieuwe doelgroep aan wilt spreken, het nog niet bekend is wanneer deze doelgroep het beste converteert. Ik wil je daarom adviseren voor een vernieuwde campagne altijd eerst de advertentieplanner uit te zetten. Deze kun je instellen wanneer je voldoende data hebt verzameld over je doelgroep. 

Besteed verstandig, gebruik de planner!

De advertentieplanner is een handig hulpmiddel wanneer je efficiënter met je huidige dagbudget om wilt gaan. Door alleen je campagne te laten draaien op vruchtbare tijden, kun je je conversies efficiënter benaderen. Houd er wel rekening mee dat de planner niet de campagne voor je beheert. Het is van belang om regelmatig de ontwikkelingen van je campagne te analyseren, niet alleen om de zoekwoorden aan te passen maar ook om de instellingen van de advertentieplanner verbeteren!

In deze blogpost heb ik verteld over de voordelen van de advertentieplanner, wanneer je deze kunt toepassen voor jouw eigen campagnes, en hoe je het in moet stellen. Mocht je hier nog vragen over hebben neem dan gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie