Geschreven door Eva Meeus op

Je kunt tegenwoordig geen online bestelling meer plaatsen zonder dat je naderhand op meerdere manieren wordt ondervraagd hoe de shopervaring is geweest of hoe het product je bevalt. Soms worden de resultaten puur voor interne verbeterslagen gebruikt, maar meestal willen bedrijven jouw mening op hun platform publiceren. Logisch, want wie wil er nu niet zeker zijn van een juiste keuze. Een keuze waarin veel mensen je voor zijn gegaan. Social proof wordt dat zo mooi genoemd. Hot & happening en tijd dus om aan de slag te gaan met review marketing.

Deze blog heeft een gemiddelde beoordeling van 4 sterren. Lees snel verder.

Review marketing

Recensies als bewijs van jouw kracht

Reviews, niets anders dan het Engelse woord voor ‘recensies’, is dé manier voor consumenten en B2B klanten om hun ongezouten mening te geven. Het afleveren van een zo goed mogelijk product, dienst of service moet een doel op zich worden. De waardering zal hieruit vanzelf komen.

Shoppers zijn nu eenmaal meer genegen voor jou te kiezen als anderen hun voor zijn gegaan én dit positief heeft uitgepakt. Even de cijfers erbij: 92% van de consumenten raadpleegt online reviews en 80% heeft evenveel vertrouwen in reviews als in persoonlijke aanbevelingen. Online beoordelingen kunnen een enorme impact hebben op een bedrijf. Tijd dus om te starten met review marketing en jouw klanten voor je te laten spreken.

Bekijk reviews en online beoordelingen als ‘social proof’ voor het bestaansrecht van jouw bedrijf. Social proof is een ‘psychologisch en sociaal fenomeen dat duidt op het vertrouwen van mensen op de feedback en acties van anderen om te bepalen wat juist en niet juist is, in een bepaalde situatie’, aldus Wikipedia. Eigenlijk is het daarmee de moderne variant van mond-tot-mondreclame.

 

De mogelijkheden van review marketing

Elke marketeer is het erover eens; reviews hebben een positief effect op je branding en dus uiteindelijk op je omzet. Mits je het goed aanpakt natuurlijk. Het wordt in een steeds meer concurrende online wereld een noodzaak om je concurrentie voor te blijven en het vertrouwen van de klant voor je te winnen.

Een bijkomend voordeel is, dat reviews die je op jouw website integreert, binnen de resultaten van de zoekmachine verschijnen. Bijvoorbeeld in de vorm van ‘rich snippets’ in Google. Op deze manier dragen reviews ook nog eens bij aan een positieve SEO-score.

Waar zou jij eerder op klikken?

Review marketing rich snippet

De mogelijkheden van review marketing

Er zijn verschillende mogelijkheden tot het verkrijgen van waardevolle recensies van jouw klanten. We noemen de meest voordehand liggende opties.

Facebook reviews

De grootste, kosteloze reviewsite is Facebook.  Binnen het beoordelingssysteem van Facebook kunnen jouw klanten, op persoonlijke titel, hun waardering in sterren uitdrukken. Activeer jouw fanbase om je te waarderen.

Review websites

Er zijn diverse platformen waarop jouw klanten een review kunnen achterlaten. Een paar van de bekendere partijen zijn Kiyoh, Trustpilot en Feedback Company. De gegeven beoordelingen zijn te integreren in jouw site of shop. Wel zo makkelijk!

Testimonials

Wellicht iets meer handmatig werk, maar des te persoonlijker; testimonials. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een interview met een tevreden klant in de vorm van video op je website. Of een uitgebreide online klantcase met quotes van de opdrachtgever.

Google Mijn bedrijf

Google zou Google niet zijn als ze niet een eigen waarderingssysteem zouden hebben ontwikkeld. Als je als bedrijf een ‘Mijn bedrijf’ account binnen Google hebt kunnen jouw klanten reviews achterlaten. Deze worden, naast je openingstijden en routebeschrijving, in Google Search én Maps weergegeven. Ideaal, want zo val je nóg beter op binnen de zoekresultaten.

 

En nu?

Het belang van kwalitatieve reviews is je nu duidelijk, je hebt wellicht al een keuze gemaakt waar je deze reviews wilt genegeren én tentoonstellen. Maar hoe krijg je jouw klanten nu zover een beoordeling in te vullen?

Of klanten genegen zijn een review achter te laten heeft onder andere te maken met;

  • Timing: Direct nadat een dienst of product is aangeschaft is de beste tijd om te vragen hoe de ervaring is geweest. De vuistregel is hierbij 24 uur.
  • Gemak: Of het nu consumenten of B2B klanten zijn, niemand zit te wachten op omvangrijke vragenlijsten. Zorg dat je vragen kort en krachtig zijn en gemakkelijk te beantwoorden door middel van vooringevulde velden of dropdown keuzemenu’s.
  • Persoonlijk: Zorg dat je jouw klanten persoonlijk benaderd met bijvoorbeeld een gepersonaliseerde mail en unieke link naar een reviewformulier of reviewsite.
  • Beloning: Nederlanders houden van gratis! Afhankelijk van jouw branche en klantenbestand kun je er dus ook voor kiezen om klanten die een online beoordelen schrijven te belonen met een kortingscode of voucher.

Meer weten?

Wil je meer weten over het opstarten van review marketing? Of wil je advies van onze consultants over het implementeren van jouw beoordelingen op je website of social kanalen? Neem dan gerust contact met ons op. Je kunt ons mailen of bel even naar 030 711 55 55.

| |

Geef een reactie