Geschreven door Mariska van den Berg op

In deze blogpost zullen we ingaan op de kwaliteitsscores van AdWords campagnes. Wat is het belang van een kwaliteitsscore en hoe verbeter je deze score?

Laten we beginnen met de vraag: wat is een kwaliteitsscore? In je AdWords campagne wordt aan ieder zoekwoord een kwaliteitsscore toegekend. De waarde van deze kwaliteitsscore wordt uitgedrukt in een cijfer tussen de 1 en de 10. In combinatie met de hoogte van je bod bepaalt de kwaliteitsscore de positie van je advertentie. Hoe hoger je kwaliteisscore dus is, hoe minder je hoeft te betalen voor een klik. Zo kun je door middel van AdWords optimalisatie je kosten dus omlaag brengen!

Om de kwaliteitsscore van elk zoekwoord te zien, selecteer je bij de zoekwoorden kolommen en vink je de kwaliteitsscore aan die onder kenmerken staat. Dit zie je in de afbeelding hieronder:

 

 

Hoe wordt de kwaliteitsscore berekend?

Er zijn een aantal factoren die een grote invloed hebben op je kwaliteisscore. Dit zijn onder andere de doorklikratio (CTR), de relevantie, de kwaliteit van de landingspagina en de accountgeschiedenis. Deze factoren worden op de volgende manieren meegerekend: word je veel vertoond in Google maar wordt er weinig geklikt op je advertentie? Dan ziet Google dit als een advertentie met een lage relevantie. Heb je daarentegen veel kliks, dan ziet Google dat je advertentie relevant is en zul je een hogere kwaliteitsscore krijgen. Een ander voorbeeld: sluit de content op je landingspagina niet goed aan bij je advertentie dan zal dit ook meegenomen worden in de berekening.

Bron: Sea BLOG

Hoe verbeter je je kwaliteitsscore?

 

Dan nu de hamvraag: hoe verbeter je nou je kwaliteitsscore? Hou hiervoor rekening met de onderstaande zeer belangrijke punten:

  • Maak gebruik van opvallende advertentieteksten om je CTR te verbeteren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je andere advertenties schrijft dan je concurrent
  • Heb je advertentieteksten met een hoge CTR? Gebruik deze dan ook door in de andere advertentiegroepen en bekijk over een langere periode wat de resultaten hiervan zijn
  • Is de laadtijd van je bestemmingspagina erg lang? Zorg er dan voor dat je deze verkort
  • Zorg voor relevante content. Als je met prijzen en kortingen werkt in je advertentieteksten zorg er dan voor dat dit terug ook te vinden is op de bestemmingspagina. Gebruik je tot slot in je advertentietekst de woorden “rode tulpen”, zorg er dan voor dat de bestemmingspagina ook over “rode tulpen”.

Zorg ervoor dat je je kwaliteitsscores goed in de gaten houdt en deze zo hoog mogelijk houdt. Op deze manier zul je dan niet alleen meer kliks op je advertenties krijgen maar ook minder geld uit hoeven geven per klik.

Op zoek naar advies op maat over AdWords campagnes? Neem dan gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie