Geschreven door janwillem op

Ben je het overzicht kwijt in je AdWords campagne, omdat je zoveel campagnes adwords blogonline hebt staan? Labels in AdWords zorgen ervoor dat dit wordt opgelost. Eerder zijn wij al ingegaan op het gebruik van labels in AdWords. Voor de overzichtelijkheid is het handig om gebruik te maken van labels in AdWords. Je kunt namelijk snel en eenvoudig rapporteren en je kunt labels met elkaar vergelijken om op die manier de strategie te bepalen. Ik zal ingaan op 5 situaties waarin je labels in AdWords kunt gebruiken.

Labels in AdWords en de situaties

1. Kwaliteitsscore

In AdWords is het niet mogelijk om de kwaliteitsscore te vergelijken met een bepaalde periode, terwijl dit erg belangrijk is. De kwaliteitsscore bepaalt uiteindelijk hoeveel je betaalt per klik. Je kunt met labels een goede vergelijking maken. Stel dat je op 21 juli 2014 een kwaliteitsscore van 3 hebt, dan geef je dat zoekwoord een label met bijvoorbeeld “21 juli 2014 – QS 3”. Als je voor dat zoekwoord een nieuwe landingspagina hebt gemaakt dan ben je benieuwd wat de kwaliteitsscore over bijvoorbeeld 2 weken is. Doordat je het zoekwoord een label hebt gegeven kan je precies zien of er een verbetering in de kwaliteitsscore is geweest.

2. Doelgroepen

Als aanbieder van producten heb je verschillende doelgroepen. Stel dat je een webshop in kleding hebt dan heb je bijvoorbeeld 3 doelgroepen, namelijk heren, vrouwen en kinderen. Voor deze doelgroepen kan je dus 3 labels maken. Het is ook mogelijk om met labels de doelgroepen te vergelijken. Dit kan je als volgt doen: als je naar dimensies gaat dan kan je vervolgens naar labels gaan en daar kan je een vergelijking maken op zoekwoord- advertentie- advertentiegroep- of campagneniveau.

labels in adwordsBron: Google helpcentrum

3. Kosten per conversie

Als je een AdWords campagne beheert dan wil je natuurlijk dat het winstgevend is. Je wilt niet meer kosten maken dan opbrengsten. Je kunt met labels in AdWords op bijvoorbeeld advertentiegroepniveau aangeven hoeveel de kosten per conversie mogen zijn. Stel dat je een product verkoopt van € 25 en de kosten voor AdWords mogen maximaal € 15 zijn dan kan je dat op advertentiegroepniveau aangeven. Op basis van de labels kan je acties ondernemen. Stel dat je te veel kosten maakt in een advertentiegroep dan kan je op zoekwoordniveau gaan kijken of bepaalde zoekwoorden te veel kosten maken.

4. Advertentieposities

Op sommige zoekwoorden wil je topposities hebben en op andere zoekwoorden juist weer lagere posities. Door labels aan te maken kan je dus op zoekwoordniveau precies aangeven welke positie je wilt hebben voor een bepaald zoekwoord. Als je in het account dus posities gaat verhogen of verlagen dan weet je  waar je rekening mee moet houden.

5. Zoekwoordcombinaties

Tot slot is het ook handig om je AdWords campagne in te delen in zoekwoordcombinaties. In een AdWords campagne staan een hoop zoekwoordcombinaties. Voorbeelden hiervan zijn zoekwoorden die gecombineerd worden met bestellen, kopen en online kopen. Om vergelijkingen te maken met deze zoekwoorden kan je dus per zoekwoordcombinatie een label aanmaken. Het is natuurlijk interessant om te zien of “online kopen” het beter doet dan “kopen”. Op deze manier kan je weer de strategie van de AdWords campagne aanpassen.

Conclusie labels in AdWords

Naast de bovenstaande situaties zijn er natuurlijk nog meer situaties waarin je labels kunt gebruiken. Door het gebruik van labels hoef je niet meer heel het account door te lopen. Met een paar klikken op de muis zie je in één overzicht wat de resultaten zijn. Als je hulp nodig hebt bij het maken van labels of heb je andere vragen over AdWords. Neem dan gerust contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie