Geschreven door jarno op

landingspagina optimaliseren

De pagina op je website waar een bezoeker binnenkomt als gevolg van een zoekactie wordt een landingspagina of bestemmingspagina genoemd. Om conversie te bevorderen is het essentieel hoe de potentiële klant deze landingspagina ervaart. Het is dus absoluut de moeite waard, voor een hoge conversie, om je landingspagina te testen.

De bloggers van invespBlog hebben een gedetailleerde infographic gemaakt over het testen van landingspagina’s.

Test je landingspagina met A/B of Multivariate testing

Bij A/B testing vergelijk je de prestaties van twee bijna identieke versies van een landingspagina met elkaar. De pagina’s moeten vrijwel identiek aan elkaar zijn op een enkele feature, dat bezoekersgedrag kan beïnvloeden, na. Naast A/B testing is het slim om verschillende elementen binnen één pagina te testen (bijvoorbeeld verschillende headers of buttons), dit noemen we ‘multivariate testing’.

Belangrijke elementen om te testen

  • De header van de pagina
  • Call-to-Action buttons
  • Prijsstrategieën
  • Afbeeldingen op de pagina
  • Unique Selling Proposition (USP)
  • Verkooptekst
  • Lettertype en stijl
  • Pagina layout en design

Stappenplan voor een succesvolle testcampagne

  1. Begin met een duidelijk testplan.
  2. Zorg voor meetbare conversiecriteria. Integreer duidelijke conversiedoelen in de pagina’s die je gaat testen zoals contactformulieren waar bezoekers hun gegevens achter kunnen laten.
  3. Identificeer de belangrijkste elementen die je wilt testen.
  4. Gebruik de juiste tools om de test uit te voeren. Een aantal bekende testtools zijn Optimost, SiteSpect en Offermatica.
  5. Bepaal of je een A/B- of een Multivariate-test wilt uitvoeren. Dit bepaal je aan de hand van hoeveel elementen je wilt testen. Wil je een enkel element van je website testen, dan kies je voor een A/B test. Wil je meerdere elementen testen kies dan voor een Multivariate test.
  6. Bestudeer je huidige bezoekersaantallen en conversiepercentages (bijvoorbeeld in Google Analytics).
  7. Bepaal je conversiedoelstelling.
  8. Bepaal over welke tijdsperiode je wilt testen.
  9. Creëer variaties van verschillende test-elementen. Ontwerp bijvoorbeeld twee verschillende banners die gericht zijn op dezelfde doelgroep en die op dezelfde ladingspagina getest worden.
  10. Begin met het opzetten van verschillende test-elementen.
  11. Meet en bestudeer de verschillende resultaten en bevindingen. Bijvoorbeeld: de kwaliteit van je bezoekers, conversieratio en bouncepercentages.
  12. Test eventueel nog meer elementen op basis van je bevindingen.
  13. Doe opvolgende tests.
  14. Houd je test resultaten nauwlettend in de gaten.

Te voorkomen testfouten

Een testproces zit vol valkuilen! Let daarom op de volgende veel voorkomende valkuilen:

  • Geen effectief testplan hebben.
  • Testen met pagina’s die weinig bezoekers trekken (te weinig data om goede conclusies te kunnen trekken).
  • Te veel elementen tegelijk testen.
  • Het niet vaststellen van succescriteria. Doe je dit niet zal je ook niet weten wanneer je je doel behaald hebt.
  • De resultaten van je test niet monitoren. Zonder het monitoren van je resultaten zal je ook geen conclusies kunnen trekken.
  • Het niet bijhouden van externe factoren. Je cijfers kunnen bijvoorbeeld worden beïnvloed door de bronnen waar de bezoekers vandaan komen, de dag van de week en de periode van het jaar.
  • Je te veel aantrekken van de mening van anderen. Ga altijd uit van data, niet van persoonlijke meningen.

Wil je meer informatie over A/B en Multivariate tests? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie