Geschreven door janwillem op

Een Lightbox advertentie is een relatief onbekende advertentievorm binnen Google AdWords. Deze advertentievorm is ruim een jaar in bèta gegaan maar sinds een aantal maanden definitief. Ik adviseer klanten steeds vaker om deze variant in te zetten. In dit artikel leg ik uit wat een Lightbox advertentie is en waarom je deze advertentie absoluut moet inzetten!

Wat is een Lightbox advertentie?

Op het eerste gezicht is een Lightbox advertentie niets anders dan een banner. Net als een banner plaats je een Lightbox advertentie via diverse manieren in het Display netwerk van Google. Het grote voordeel van een Lightbox advertentie is dat deze interactief is. Op het moment dat een gebruiker met de cursor over de banner gaat, klapt deze na 2 seconden uit. Een paginagroot formaat opent waarmee je diverse mogelijkheden hebt om de interactie met je doelgroep aan te gaan. Op mobiel moet er op de banner geklikt worden voor hij opent. Zowel op desktop als mobiel betaal je pas na 2 seconden.

Er zijn drie vormen van een Lightbox advertentie:

  • Lightbox met afbeeldingengalerij
  • Lightbox met meerdere video’s
  • Lightbox met video- en afbeeldingengalerij

Wat zijn de voordelen van een Lightbox advertentie?

Het grote voordeel van Lightbox advertenties ten opzichte van normale advertenties is de verhoogde vorm van betrokkenheid, doordat de gebruiker zélf besluit de volledige advertentie te bekijken. Doordat je zowel afbeeldingen als video’s in je advertentie kan plaatsen verhoog je de interesse bij gebruikers. Daarmee is het een ideaal middel voor de branding van je merk of product.

Het laten zien van afbeeldingen of een aantrekkelijke video zorgt voor een hogere mate van betrokkenheid bij de gebruiker. Door ze de juiste call-to-action mee te geven is het voor de gebruiker interessanter om door te klikken vanuit de advertentie naar de website.

Doordat je Lightbox advertenties inzet binnen het Display netwerk kom je in contact met de juiste doelgroep(en). Je maakt gebruik van verschillende targetingmogelijkheden die beschikbaar zijn in het Display Netwerk, zoals affiniteitsdoelgroepen, plaatsingen of contextzoekwoorden.

Hoe maak ik een Lightbox advertentie?

Een Lightbox advertentie is in grote mate aan te passen naar de indeling en stijl die je wilt. Nadat je bent ingelogd in AdWords kun je binnen je Display campagne als volgt een Lightbox advertentie aanmaken:

lightbox_1

Vervolgens klik je op ‘Lightbox advertentie’ en kies je de gewenste variant.

lightbox_2

In het overzicht dat vervolgens verschijnt, maak je de advertentie in je huisstijl. Je logo kan daarin prominent in beeld komen, je kan de kleuren van de huisstijl toepassen en de gewenste afbeelding of video invoegen. Voor het font van je Lightbox Ad kies je uit 30 verschillende varianten.

Het is een vereiste om minimaal 3 banner formaten te uploaden. Dit gaat om de formaten 300×250, 160×600 en 728×90. Wanneer je zeker wilt weten dat de advertentie overal vertoond wordt, raad ik aan om ook het formaat 320×50 te gebruiken.

De uitgebreide technische specificaties omschrijft Google in het Support Centre.

Waarom moet ik een Lightbox advertentie inzetten?

Veel organisaties dromen ervan om een page take over in te zetten op bijvoorbeeld een website als www.nu.nl. Helaas blijft het vaak bij dromen omdat de kosten te hoog liggen voor veel ondernemers. Met een Lightbox Ad bereik je voor een groot deel hetzelfde effect. Namelijk een paginagrote advertentie waarin je via diverse beelden de boodschap over kan brengen.

De Lightbox Ad is uitstekend in te zetten voor branding en naamsbekendheid. Je logo en huisstijl kan je in de advertentie verwerken waardoor je de zichtbaarheid van het merk vergroot. Bovendien breng je via beeld- en/of videomateriaal de boodschap goed over. Dat maakt een Lightbox Advertentie een interessante toevoeging op de online branding strategie.

Aanvullende mogelijkheden Lightbox advertenties

Nog interessanter wordt het wanneer de mogelijkheid er is om de producten in te voegen in de Lightbox Ad. Op dit moment kan dit nog alleen maar in bèta, via een marketingbureau en mits er een groot klikbudget beschikbaar is. Het voordeel van deze variant is dat het productaanbod in een interactieve vorm gepresenteerd wordt. Bij de productfeed kan je zelf – door middel van filters in het Merchant Center – bepalen welke producten vertoond worden. Ideaal om bijvoorbeeld de nieuwe productlijn onder de aandacht te brengen.

Ook remarketing vanuit een Lightbox advertentie is op dit moment nog niet mogelijk. De verwachting is dat dit binnenkort wel beschikbaar is. Wel is het mogelijk om een Lightbox Advertentie in te zetten in de remarketing campagne. Deze advertentievorm is uiterst geschikt voor remarketing aangezien je volop mogelijkheden hebt om in een later stadium aanvullende (interactieve) informatie te tonen. Waar bezoekers in eerste instantie wellicht wachten tot het doen van een aankoop, kan aanvullende interactieve content hen definitief over de drempel helpen.

Op dit moment worden Lightbox Advertenties nog weinig ingezet. Daar ligt dan ook een kans om je te de onderscheiden ten opzichte van concurrenten. Interesse om met Lightbox advertenties aan de slag te gaan? Neem dan eens contact op voor meer informatie.

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie