Geschreven door sjoerd op

In dit blog zal ik uitleggen hoe je ervoor kunt zorgen dat je geen links ruilt met websites die slecht kunnen zijn voor de ranking van je eigen website. Eerst een korte samenvatting van het zoekmachine optimalisatie proces en wanneer je moet starten met linkbuilding.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende aspecten en valt onder te verdelen in ‘onpage optimalisatie’ en offpage optimalisatie. Voordat je met linkbuilding begint, is het belangrijk dat je onderstaande punten eerst aanpakt.

Voorbeelden van On page ranking factoren

  • Keyword density (zoekwoorddichtheid)
  • Synoniemen van zoekwoorden
  • Optimaliseren van afbeeldingen
  • Slim gebruik maken van headers
  • De juiste metadata gebruiken

Off page zoekmachine optimalisatie

Wanneer je met bovenstaande factoren aan de slag bent geweest, is het tijd voor off page optimalisatie zoals het verhelpen van duplicate content met behulp van de canonical tag, het oplossen van eventuele crawl issues zoals 404 pagina’s, het genereren van een foutloze XML sitemap en nagaan of je website wel indexeerbaar is voor de zoekmachine robots. Maar ook dan ben je er nog niet. Nu is het tijd dat je één van de belangrijkste factoren gaat aanpakken namelijk linkbuilden.

Wat is LinkBuilding en welke strategie moet ik kiezen?

Linkbuilden betekent het verzamelen van relevante links van andere websites naar je website. Afhankelijk van de linkbuilding strategie die je kiest, verzamel je links van websites die verwijzen naar jouw homepage of specifieke pagina’s zoals categorie pagina, productpagina’s, etc. Behalve dat je meer bezoekers wilt krijgen met behulp van linkbuilden, is het belangrijkste doel de ‘waarde’, of de ‘belangrijkheid’ van jouw website in de ogen van de zoekmachines te verhogen. Je wilt belangrijk gevonden worden in de ogen van de zoekmachines op de woorden die jou het meeste opleveren. Linkbuilding is hier een goede tool voor.

Teruglinks, ook bekend als reciprocal links

Als je eenmaal bent begonnen aan linkbuilding kom je regelmatig het verzoek van webmasters tegen om een link terug te plaatsen, in ruil voor een link naar jouw site. Hier moet je goed opletten! Een link van jouw website naar die van een ander wordt in de ogen van zoekmachines gezien als een ’stem’, een ‘vote’ waarin jij als website eigenaar laat weten dat jij dit ‘waardevolle’ site vindt.

Eigenlijk is het helemaal niet belangrijk wat jij als webmaster vindt, maar deelt Google die mening met jou? Link jij namelijk naar websites die in de ogen van Google ’spammen’ of de webmaster guidelines overschrijden, dan keert jouw stem zich keihard tegen je.

Bad Neighborhoods en Linkbuilden

Je moet als webmaster dus goed weten wanneer je wel of niet wilt linkruilen met andere sites. Belangrijke indicatoren van minder verstandige linkpartners zijn het ontbreken van PageRank en het niet vindbaar zijn op de eigen domeinnaam.

Heeft een linkpartner Pagerank, wordt hij in Google.nl gevonden op de eigen domeinnaam, zonder www en .nl, dan rest je nog 1 ding, namelijk te kijken of zij linken naar andere slechte linkpartners. Dit kun je eenvoudig checken door de URL van jouw toekomstige linkpartner in te vullen bij deze bad neighborhood checker.

Zoals je ziet, is linkbuilden dus veel meer dan het sporadisch aanvragen van links bij andere websites, verkeerd linkbuilden kan namelijk grote gevolgen hebben voor je eigen ranking op Google!

Maar als je dit alles hebt gecheckt, kun je er van uit gaan dat je een goede linkruil doet.

Meer informatie over Linkbuilden uitbesteden

Wordt jouw website niet optimaal gevonden op Google? Neem contact met ons op en krijg linkbuilding en zoekmachine marketing advies op maat!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie