Geschreven door Eva Meeus op

We merken bij Zeo dat steeds meer klanten de behoefte hebben om heel lokaal hun doelgroep te benaderen. Gelukkig kan dit tegenwoordig gemakkelijk en is het lokaal targetten steeds toegankelijker geworden. Dit heet in mooi vakjargon ‘Location Based Marketing’. Samen met het feit dat we niet meer ‘online gaan’, maar online léven kan deze vorm van marketing een waardevolle toevoeging zijn binnen je online marketingmix. Ik vertel je er graag meer over in dit blogbericht.

Wat is location based marketing?

Zoals de naam al doet vermoeden gaat location based marketing over de inzet van marketing op basis van de locatie van een persoon. Door gebruik te maken van de beschikbare data kun je jouw doelgroep op locatie gebaseerde diensten of producten attenderen.

Wat heb je nodig?

Om gebruik te kunnen maken van location based marketing heb je logischerwijs de locatie-informatie van je doelgroep nodig. Smartphones hebben een interne gps-ontvanger en ook aan de hand van het gebruikte mobiele netwerk kun je een locatie aflezen. Je kunt uiteraard alleen gebruik maken van locatie-data als de gebruiker van het device hier op enige wijze akkoord voor heeft gegeven. Veelal gebeurd dit binnen een app die gebruikt wordt, denk hierbij aan Google Maps of Facebook.

 

Wat kun je met location based marketing?

Marketing inzetten op basis van een specifieke locatie kan heel waardevol zijn. De mate waarin je marketing succesvol is hangt vaak af van hoe relevant je voor jouw doelgroep bent. En door in te spelen op de omgeving van je doelgroep kun je jouw boodschap nog verder personaliseren voor maximaal resultaat.

Met de inzet van location based marketing kun je bijvoorbeeld specifieke aanbieding naar jouw doelgroep sturen die op dat moment in de buurt is. Dit kan via verschillende platformen, een paar voorbeelden hiervan zijn;

  • Via je eigen app kun je gemakkelijk gebruikers lokale advertenties tonen. Ze moeten hiervoor natuurlijk wel toestemming hebben gegeven hun locatie te delen in jouw app.
  • Via Google AdWords kun je met een radius targeting instellen dat je op basis van de locatie van de gebruiker mensen aan gaat spreken binnen een bepaalde straal rond je bedrijf.
  • Met Facebook Local Awareness Ads toon je mensen die in de buurt van je bedrijf zijn jouw advertenties. Een extra optie is het toevoegen van buttons met bijv. ‘Bel nu’ of ‘Routebeschrijving’.

 

Verschillende methodes van location based marketing.

Er zijn grofweg twee methodes om location based marketing in te zetten.

Geofencing optie

Je kunt lokaal adverteren met geofencing. Door gebruik te maken van een ‘geofence’ markeer je eigenlijk een bepaald gebied waarbinnen je jouw advertentie wil tonen. Dit kan een provincie, stad, festivalterrein of specifieke wijk zijn.

Proximity optie

Je kunt ook lokaal adverteren met proximity. Dit is de Engelse term voor ‘nabijheid’. Op deze manier toon je jouw advertenties aan mensen die in de buurt zijn. Bijvoorbeeld: een doelgroep op maximaal 2 km afstand van je bedrijf.

 

Hoe zet je location based marketing in?

Bij Zeo zijn we voorvechters van het principe ‘De juiste boodschap op het juiste moment’. In een wereld waarin je overspoeld wordt met content, is persoonlijke en relevante content belangrijker dan ooit. Location based marketing kan dus echt van toegevoegde waarde zijn voor meer winkelbezoeken, een beter conversiepercentage, actief werken aan je branding en meer kans op herhaalaankopen.

In welke fase van de customer journey location based marketing voor jouw interessant kan zijn, zoeken we graag samen met jou uit. Neem hiervoor vrijblijvend contact op met één van onze consultants.

 

Waar moet je op letten bij location based marketing?

Naast de vele voordelen die we zien voor location based marketing noemen we ook een aantal zaken waar je op moet letten als je hiermee gaat starten.

  • Wees relevant: Het lokaal targetten van je doelgroep is de eerste stap, maar let op dat je óók de boodschap hierop afstemt. Maak je advertentie relevant en specifiek!
  • De persoonlijke touch: Als je in contact wil komen jouw lokale klanten, zorg dan dat je ze ook persoonlijk aanspreekt. Biedt ze een voordeel dat klanten buiten deze locatie niet ontvangen, zoals korting op de cappuccino voor buurtbewoners van de wijk waarin jouw koffietent gevestigd is.
  • Privacygevoelig: Wees je ervan bewust dat niet iedereen het fijn vindt om zijn locatie te delen. Ook wanneer ze hier zelf toestemming voor hebben gegeven kan het voelen als een inbreuk om hun privacy.

Heb je vragen over deze vorm van marketing? Of wil je dat we een keer met je meekijken of marketing gebaseerd op locatie gegevens iets is voor jouw bedrijf? Neem dan gerust contact op via marketing@zeo.nl of geef ons een belletje op 030 711 55 55.

| | | |

Geef een reactie