Geschreven door Alex op

 

Ik hoor je al zeggen, “ik weet toch wel wie mijn doelgroep is…”, want dat klinkt zo logisch, toch? Het is zeker voor startende ondernemers bijvoorbeeld lastig om zonder een gevestigde groep aan klanten, hier een duidelijk antwoord op te geven. De hele markt ligt nog open en overal liggen kansen, en misschien zou je het liefst jouw product of dienst aan iedereen willen verkopen, maar focus je liever op die personen waar jouw product of dienst dé oplossing voor is.

Herken jij jezelf hierin? Lees hieronder dan gauw wat jij kan doen om hier een beter beeld over te krijgen.

Welke behoefte vervult mijn product?

Om goed aan te kunnen geven wie jouw doelgroep is, is het belangrijk om duidelijk te hebben wat jij eigenlijk aanbiedt.

Ieder bedrijf en ieder persoon heeft weer een andere behoefte, en idealiter speel jij met je product perfect in op de behoefte van jouw doelgroep. In de eerder geschreven blogpost van Tessa staan een aantal vragen die jij je bedrijf zal moeten stellen om een goed beeld te krijgen van je eigen bedrijf.

Na een duidelijk beeld van je bedrijf te hebben gekregen, analyseer je vervolgens de kenmerken van de door jouw aangeboden producten of diensten. Dit vertelt je meer over wat voor oplossing jouw product of dienst biedt. Deze oplossingen geven je weer een goed beeld van de problemen die jouw doelgroep zou moeten hebben, en wie zij zijn.

Houd dus het volgende stappenplan aan:

  1. Wat doet mijn bedrijf?
  2. Wat zijn de kenmerken van mijn product/dienst?
  3. Welke behoefte vervult mijn product/dienst?
  4. Welk probleem lost mijn product/dienst op?
  5. Wie is mijn doelgroep? (Zie wat is de behoefte van de doelgroep?)

Tip: zet deze vragen bijvoorbeeld middels mind-maps in elkaar om er overzicht in te houden. Op deze manier maak je een bepaalde afbakening van je eigen aanbod.

Wat is de behoefte van de doelgroep?

Naar aanleiding van de analyse over jouw producten, kan je makkelijker bepalen wie je doelgroep daadwerkelijk is, maar ook kan je de vraag “hoe kan ik mijn doelgroep bereiken?” beter beantwoorden. Waarschijnlijk kom je erachter dat je producten voor meerdere soorten personen interessant zouden kunnen zijn.

Je doelgroep is op dit moment vaak nog erg abstract, daarom werken veel bedrijven hierin met buyer persona’s. Dit zijn zo specifiek mogelijk opgestelde personages die bij de behoeftes van jouw product te plaatsen zijn.

Simpel kan dit door geslacht, leeftijd, salaris, hobby’s etc. te noteren (Paul de Vries, man, 31 jaar oud, €28.000,- per jaar, doet aan tennis, rijdt graag auto’s). Maar dit kan zo uitgebreid zoals je zelf wilt, door bijvoorbeeld een hele verhaallijn te maken, doelen en verlangens in het leven te noteren, en welke kanalen hij/zij gebruikt.

Door op deze manier te werk te gaan maak je je doelgroep concreet, en kan je bij al je communicatie Paul de Vries in je achterhoofd houden. Zorg daarbij ervoor dat je communicatie ten allen tijde aansluit op zijn wensen en behoeften etc.

De doelgroep bereiken

Nu je ook nog buyer persona’s aan jouw producten hebt kunnen koppelen, is het tijd om je doelgroep op de goede manier te bereiken. Ga je dit doen door het gebruik van bijvoorbeeld; social media, nieuwsbrieven, of via eigen blog posts, er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Maar dit is weer een andere tak van sport. Door de in dit artikel genoemde onderdelen toe te passen weet jij in ieder geval wie jouw doelgroep is. De volgende stap is dan de manier en ‘plaats’ waarop je de doelgroep wil bereiken.

Wil je naar aanleiding van dit artikel, meer informatie over hoe je de nu vastgestelde doelgroep kunt bereiken of heb je nog andere vragen? Ik help je hier graag mee, onder het genot van een goede kop koffie. Je kan mij altijd bereiken op (030) -711 55 55 of neem gerust contact op via het contactformulier.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie