Geschreven door jarno op

Heb jij een webshop in Magento en wil je specifieke klanten korting geven op bepaalde producten die je verkoopt? Het geven van kortingen aan bepaalde groepen klanten biedt veel voordelen. Loyale klanten die zich gewaardeerd voelen gaan sneller over tot een herhaalaankoop. In deze korte handleiding leg ik uit hoe je in Magento 1 klantgroepen kunt aanmaken. En op welke manier je hier bepaalde klanten aan kunt toevoegen. Vervolgens kun je kortingsregels per specifieke doelgroep toepassen.

Stap 1: Maak een klantgroep aan

Magento biedt de mogelijkheid om verschillende klantgroepen aan te maken. Dit kun je instellen door de volgende functionaliteiten aan te vinken in de back-end van Magento:

Klanten > Klantgroepen

Vanuit dit scherm kun je een nieuwe klantgroep toevoegen, door op de knop te klikken Nieuwe klantgroep toevoegen. Je kunt de klantgroep een naam geven, bijvoorbeeld ‘premium member’, ‘gold member’, enzovoorts. Verder heb je ook de mogelijkheid om een btw-groep te kiezen. Wanneer je alle gegevens hebt ingevuld klik je op de knop Klantgroep opslaan.

Stap 2: Wijs klanten toe aan een nieuwe klantgroep

De klantgroep is aangemaakt, maar we zijn er nog niet. De volgende stap is de juiste klanten koppelen aan deze groep. Dit doe je door opnieuw naar de back-end te gaan en te kiezen voor de volgende opties:

Klanten > Beheer klanten

Magento toont nu het overzicht van alle klanten die zich hebben aangemeld bij jouw webshop, op basis van de volgende gegevens: bezoekers die een aankoop hebben gedaan of zich geregistreerd hebben voor een account.

Stap 3: Een klant nog specifieker toewijzen aan een klantgroep

Vanuit de tabel die in stap 2 naar voren is gekomen kun je op de verschillende regels klikken, waardoor er een compleet overzicht van deze klant wordt getoond. Wanneer je vervolgens naar het onderdeel Persoonlijke instellingen gaat, zie je daar op de derde regel de optie Groep staan, met daar achter een selectie mogelijkheid. Hier kun je de zojuist aangemaakte klantgroep selecteren. Heb je de aanpassingen gedaan klik dan op Klant opslaan.

Blog Jarno stap 3

Stap 4: Meerdere klanten tegelijk toewijzen aan een klantgroep

Het is ook mogelijk om meerdere klanten in één keer toe te wijzen aan een klantgroep. Dit doe je in het overzicht: Beheer klanten. Je kunt dit doen door de klant aan te vinken (klik op het selectievakje in de linkerkolom naar het ID van de klant). Vervolgens selecteer je  rechtsboven de actie Klantgroep toewijzen. Er verschijnt dan nog een veld met de Groep waar je deze klanten aan wil koppelen. Hierna klik je op Verstuur. Op deze manier heb je in één keer de mogelijkheid om meerdere klanten tegelijk toe te voegen aan een klantgroep.

Blog Jarno stap 4

Stap 5: Pas Kortingsregels voor specifieke klantgroepen toe

Nu je een klantgroep hebt aangemaakt en hier diverse klanten aan zijn toegewezen, kun je een kortingsregel aanmaken die specifiek van toepassing is op deze klantgroep. Dit kunnen verschillende kortingen zijn.

    • een vast bedrag
    • een kortingspercentage



    Aan de hand van in te stellen regels kun je diverse voorwaarden toevoegen om zodoende bepaalde producten toe te wijzen of uit te sluiten. Om dit in te stellen ga je in de back-end naar: Promoties > Winkelwagen prijsregels.

    Hier kun je een Nieuwe regel toevoegen. In dit venster (regelgegevens) dien je de nodige gegevens in te vullen (naam, omschrijving, status, enzovoorts). Vervolgens kun je in het venster Voorwaarden (een combinatie van) regels toevoegen. Regels waaraan moet worden voldaan om de korting te laten gelden. Wanneer de korting altijd van toepassing mag zijn, kun je deze stap overslaan.

    Tenslotte kun je in het venster acties invullen wat de nu precies de korting bedraagt, bijvoorbeeld een vast bedrag dat in mindering wordt gebracht of een kortingspercentage. Hier kun je vervolgens ook (een combinatie van) voorwaarden toevoegen waarop de korting van toepassing is. Wil je bijvoorbeeld dat de korting alleen geldt voor producten uit een specifieke categorie, dan kun je dat hier definiëren. Vergeet niet om op Opslaan te klikken wanneer je alles hebt ingevuld. Let er wel op dat je daarna het Cachebeheer & Indexmanagement controleert om ervoor te zorgen dat de wijzigingen effect hebben.

    Heb je vragen over het toepassen van klantgroepen & kortingsregels in Magento? Neem dan gerust contact op met Jarno Mossou, Magento specialist en teamleider webstudio binnen Zeo.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie