Geschreven door janwillem op

Linkbuilding is één van de belangrijke pijlers binnen SEO. Een sterke domeinautoriteit draagt bij aan betere rankings binnen Google. Maar hoe weet ik hoe sterk mijn linkprofiel is? Hoe weet ik hoe mijn linkprofiel zich verhoudt tot concurrenten? En: hoe kan ik mijn linkprofiel versterken?

Voor een deel kan je linkbuilding vergelijken met stemmen. Hoe meer stemmen (links) jij naar je website krijgt, hoe belangrijker jouw website is in de ogen van Google. Het is dus belangrijk om het aantal websites, dat naar jouw website verwijst, te laten toenemen. Er is echter een belangrijke kanttekening: het moet wel gaan om relevante en kwalitatieve links.

Linkbuilding tools

Er zijn diverse tools om je linkprofiel in kaart te brengen. Een van de meest bekende en populairste tools is Majestic SEO. Je kan met een gratis account al ver komen, maar een betaald account levert je veel extra voordelen op. Voer een website in de Site Explorer in om het linkprofiel in kaart te brengen. Let op: doe dit altijd op rootdomain (dus zonder HTTPS en WWW, etc).

Site Explorer Majestic

Om te bepalen of een linkprofiel sterk is moet er een vergelijking worden gemaakt met concurrenten. De makkelijkste manier is om gebruik te maken van de Bucket. Ga hiervoor bovenin naar het “emmertje”.

bucket-majestic

In deze bucket kan je tot maximaal 400 websites invoeren. Start met ongeveer 5 a 6 concurrenten. Voer de websites in en klik vervolgens op selecteren. In het rechtermenu heb je een aantal opties. Kies in eerste instantie voor de Bulk Backlink Checker. Je ziet nu een overzicht met daarin een vergelijking met de gewenste concurrenten.

Dit overzicht kan je filteren op trust flow, citation flow, externe backlinks, verwijzende domeinen en IP adressen. Filter in ieder geval op trust flow en verwijzende domeinen om inzicht te krijgen  in de betreffende verwijzende domeinen en backlinks. Trust flow is een indicatie voor de kwaliteit van een website, hoe hoger de score, hoe beter.

Met de Bulk Backlink Checker krijg je snel een globaal overzicht van het linkprofiel van concurrenten. Dit zegt inhoudelijk nog niet heel veel over de sterkte/zwakte van het profiel. Je kan meer inzicht opdoen door een Geavanceerd rapport aan te maken. Ga weer terug naar de bucket, selecteer een website en kies in het rechtermenu voor Geavanceerde rapporten. Klik vervolgens op Rapport creëren. Deze vind je vervolgens terug in het menu bij Tool-Mijn Rapporten.

Hoe kom ik aan meer links?

Majestic is in de basis een tool om je huidige linkprofiel in kaart te brengen en te bepalen hoe sterk jij staat tegenover concurrenten. Daarnaast is Majestic echter ook geschikt om quick wins te halen en je linkprofiel aan te vullen. Dit kan op de volgende manier:

Ga weer terug naar de bucket en geef 4 concurrenten plus je eigen website op. Klik vervolgens in het rechter menu op Clique Hunter. Je krijgt nu een overzicht waarin te zien is op welke verwijzende domeinen concurrenten staan en hoeveel matches dit oplevert. Per verwijzend domein zie je welke concurrenten hier een link op hebben en of jij dit wel/niet hebt. Interessant is natuurlijk om de websites in kaart te brengen waar jij  nog geen link op hebt staan.

clique-hunter

Doorloop de lijst met verwijzende domeinen, en verzamel de websites waar jij nog geen link op hebt staan. Dit is het makkelijkst door voor de betreffende website, op het tandwieltje te klikken. Klik vervolgens op ‘Aan emmer toevoegen’. Doe dit voor alle websites waar jij nog niet op staat.

Wanneer je de lijst hebt doorgelopen heb je een overzicht met alle links, waar concurrenten wel op staan en jouw website nog niet. Dat betekent echter niet dat dit allemaal links zijn die van goede kwaliteit zijn. Ga weer terug naar de bucket, selecteer alle websites waar je nog geen link op hebt staan en klik op Bulk Backlink Checker. Loop vervolgens voor iedere website de volgende stappen door:

  • Wat is de trust flow?
  • Hoe sterk is het linkprofiel van deze website?
  • Bekijk de website: is het wenselijk om op deze website te staan?
  • Hoe haalbaar is het om een link op deze website te krijgen?

Door voor iedere website te doen hou je vanzelf een lijst over met relevante websites. Ga aan de slag om deze websites te benaderen en probeer hierop een link te verkrijgen.

Natuurlijk blijft de beste manier van linkbuilding om op natuurlijke wijze meer links te krijgen. Schrijf relevante content voor je doelgroep, vul het via beeld/video materiaal aan en breng het onder de aandacht bij je doelgroep. Deel je artikelen op social media en geef het eventueel een boost via Facebook Advertising.

Wil je weten waar de kansen liggen voor jouw website op gebied van domeinautoriteit. Of heb je vragen over Majestic SEO? Neem gerust contact op of bel ons op 030 – 711 55 57.

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie