Geschreven door Mariska van den Berg op

Marketing is geen doel op zich. Desondanks merk ik vaak dat bedrijven aan een online campagne beginnen zonder enig doel. ‘Ik wil gewoon bovenaan staan op Google’ en ‘Rendement? Nee, dat meet ik niet’ zijn uitdrukkingen die ik helaas vaak hoor.

In mijn blogpost over het instellen van doelen in Google Analytics heb ik uitgelegd hoe je doelen kunt instellen in Analytics om gedetailleerde statistieken te verzamelen en het rendement van je campagne te kunnen meten. Maar om dit in te kunnen stellen moet je wel eerst weten wat je doelen zijn.

Ondernemers weten vaak wat ze met het bedrijf willen bereiken. Offline gaat het al jaren goed, dus we gaan de stap naar online ook maken. Doel? Bezoekers naar een website trekken en dan komt de omzet vanzelf. Helaas werkt dit meestal niet zo. Wellicht kunnen onderstaande vragen je helpen om een duidelijk doel te bepalen voor zowel je website als voor een Adwords campagne.

De website

  • Wat wil ik uitstralen? (goedkoop/duur, kwaliteit/koopjes, informatief/activerend, etc.) Probeer dit vast te houden in de gehele website.
  • Wat wil ik dat mensen doen? (brochure downloaden, nieuwsbrief aanmelding, contact opnemen, aankoop, etc.)
  • Hoe zorg ik ervoor dat mensen doen wat ik wil? (contactformulieren, makkelijk bestelproces, whitepapers, etc.)

De Adwords campagne

  • Wat wil ik uitstralen? (goedkoop/duur, kwaliteit/koopjes, informatief/activerend, etc.) Dit moet afgestemd worden met je website. Als je website kwaliteit uitstraalt voor een hogere prijs, adverteer dan niet met ‘Laagste prijs! Bestel nu snel online’.
  • Wat wil ik dat mensen doen? (brochure downloaden, nieuwsbrief aanmelding, contact opnemen, aankoop, etc.) Communiceer dit ook duidelijk in je teksten. Als je informatie wilt vrijgeven via brochures gebruik dan bijvoorbeeld ‘Voor meer info, download de brochure’.
  • Hoe zorg ik ervoor dat mensen doen wat ik wil? Gebruik, afhankelijk van het doel, contactformulieren, whitepapers etc. op de landingspagina. Zorg ervoor dat het desbetreffende product waar men op zocht, daadwerkelijk direct te bestellen is op de landingspagina om het succespercentage te verhogen.

‘Bovenaan staan in Google’ is geen doel op zich. Het is wellicht een middel om je doel te behalen, maar met bovenaan staan in Google verdien je je boterham niet. Geld verdien je door bezoekers op je website te laten doen wat jij wilt.

Gebruik je statistieken om te analyseren wat voor jou het beste werkt. Als je een hoger succespercentage behaalt op positie 3 in Google dan op positie 1, waarom zou je dan meer betalen om op positie 1 te staan? Dat je gevoel zegt dat positie 1 beter werkt, wil niet zeggen dat dit zo werkt voor het gros van de mensen.

Als marketeer vind ik het leuk om te brainstormen over het beste marketing doel voor een klant, om daar vervolgens samen naar te streven. Als je de ideale mix hebt gevonden tussen de wensen van je doelgroep en je bedrijfsstrategie, marketingstrategie en de presentatie van je website en de campagne dan zul je het beste rendement behalen.

Als je wilt sparren over het juiste doel voor je website en/of Adwords campagne, dan kun je altijd contact met ons opnemen. We helpen je graag!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie