Geschreven door Eva Meeus op

Het opstellen van je marketingplan voor volgend jaar, ben jij er al mee gestart? Nee? Begin er dan nu mee! Het is namelijk sneller 1 januari dan je denkt…

Waarom is een marketingplan zo belangrijk?

Als echte ondernemer streef je áltijd een bepaald doel na, vaak gebaseerd op groei. Om deze groei te realiseren dien je een strategie te hebben die in kaart brengt hoe jouw product of dienst bij je doelgroep in het vizier komt. Het is dus een plan waar de marketingacties voor dat jaar worden vastgelegd, zodat voor iedereen helder is wat, wanneer op de planning staat.

Online kanalen binnen het marketingplan

Anno 2018 is de inzet van online marketing niet meer weg te denken uit de marketingstrategie. Nadat duidelijk is welk doel bereikt moet worden eind 2018 en met welke budgetten, dien je keuzes te maken: welke kanalen zetten we wanneer in en welke KPI’s (Key Performance Indicators) koppelen we hieraan? Om je alvast een klein beetje op weg te helpen heb ik drie belangrijke trends voor je op papier gezet die je kunnen helpen invulling te geven aan het online marketingplan voor 2018.

Online trends voor 2018

Data-driven attributie

Een aankoop binnen je webshop of een ingevuld contactformulier wordt vaak niet binnen één bezoek aan je webshop of -site voltooid. Het is dus van belang om het proces voorafgaand aan deze daadwerkelijke conversie goed te analyseren. Een attributiemodel helpt je om dit proces goed te beoordelen/bekijken. Voorheen was voornamelijk het last-click attributiemodel populair (hierbij wordt alle waarde toegekend aan de bron die de uiteindelijke conversie binnenhaalt), maar zoals gezegd wordt een conversie vaak niet in één klik voltooid, dus is het beter om gebruik te maken van het data-driven attributiemodel. Hierbij worden de conversies nauwkeuriger verdeelt over de klikken die uiteindelijk leiden tot de conversie.

Video Advertising

Uit een onderzoek van Cisco Systems is gebleken dat in 2020 80-90% van al het internet traffic zal bestaan uit video consumptie. Vergeet daarom video advertising niet mee te nemen in je online marketingplan! YouTube biedt bijvoorbeeld een mooi platform voor adverteerders. Met een gemiddelde cost per view van zo’n 5 tot 15 cent (die je pas betaalt als iemand je filmpje afkijkt of langer dan 30 seconden afspeelt) is het een laagdrempelige manier om te testen met video advertising.

Mobile-first algoritme

Google roept het al een tijdje: er komt een mobile-first index aan! Zeer waarschijnlijk begin 2018. Dit houdt in dat websites door de zoekmachine worden beoordeeld op de mobiele – in plaats van de desktop – versie. Ondanks het feit dat websites die niet beschikken over mobiele content alsnog worden geïndexeerd op de desktopversie, geeft het wel de noodzaak aan voor een goede mobiele versie van je site/shop. Is je website of shop überhaupt nog niet responsive en/of niet voor de mobiele gebruiker geoptimaliseerd? Start hier dan snel mee!

 

Overtuigd geraakt van het belang van het nu maken van een marketingplan voor 2018? En hebben we je een beetje op weg kunnen helpen door wat online trends te bespreken voor 2018? Mooi! Toch nog hulp nodig voor wat betreft de online invulling? Wij helpen je graag verder! Neem dus vooral contact met ons op.

| | | |

Geef een reactie