Geschreven door chris op

Na maanden twijfelen heb je dan toch de knoop doorgehakt: je gaat een webwinkel beginnen. Je hebt de producten geselecteerd, je ingeschreven bij de KvK en je hebt bij een webdesign bureau een webwinkel laten bouwen. “Zo, laat die bestellingen maar komen” denk je. Helaas, er komt maar niks.

In dit artikel wil ik webwinkeliers een aantal tips en adviezen meegeven om uiteindelijk meer rendement uit de webwinkel te halen.

Het is belangrijk om als webwinkelier reële doelen te stellen. Wanneer je net begint, moet je zorgen voor bezoekers naar je webwinkel. Bezoekers zorgen immers voor bestellingen. Er zijn meerdere manieren om verkeer naar je webwinkel te trekken, maar zoekmachines zijn in het algemeen de grootste leverancier van bezoekers. Het is wat naïef om te denken dat wanneer je een webwinkel begint, bezoekers vanzelf wel komen.

 

 

Je kunt beginnen met bijvoorbeeld het opstarten van een Google Adwords campagne, maar dan moet je daar wel budget voor hebben. Dit is vaak iets waar startende webwinkeliers geen rekening mee houden. Als alternatief zou je je kunnen richten op betere vindbaarheid in de “organische resultaten” van Google. In de beginfase zal dat echter niet snel de bezoekersaantallen opleveren die je nodig hebt om geld te gaan verdienen met je webwinkel. Houd dus altijd met het schrijven van je ondernemingsplan rekening met marketingkosten. Het gezegde gaat ” kosten gaan voor de baten” en voor een webwinkel geldt dat zeker!

Stel: je hebt alles goed voor elkaar en de bezoekersaantallen blijven oplopen, maar je mist nog iets: bestellingen. Hoe kan dat nu? Je krijgt bezoekers die gericht op zoek zijn naar jouw producten, je biedt de producten aan tegen scherpe prijzen maar nog steeds willen de bestellingen niet komen. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Om een goede start te maken zal ik hieronder enkele adviezen geven die ervoor zorgen dat bezoekers wel converteren naar bestellingen.

Belangrijke tips voor je webwinkel

  • Zorg voor een uitstraling van je webshop die iedereen aanspreekt. Smaak is persoonlijk, maar het moet niet uitmaken wie je producten bestelt.
  • Zorg voor een makkelijke navigatie door de webshop heen. Als bezoekers niet daar komen waar ze naar op zoek zijn, zullen ze de webwinkel verlaten. Dat is jammer, want je hebt toch een hoop moeite gedaan om die bezoekers binnen te krijgen.
  • Geef duidelijk aan welke betaalmogelijkheden er zijn en laat deze goed zien met logo’s. iDeal is in Nederland voor de meeste mensen de makkelijkste en meest betrouwbare manier van online betalen, maar het kan ook interessant zijn om te kijken naar andere manieren.
  • Zorg voor een duidelijke en doelmatige Call to Action (CTA). Geef bezoekers het gevoel dat ze bij jou moeten bestellen. Duidelijke CTA’s snapt iedereen: “Plaats in winkelwagen” of “nu bestellen” zijn duidelijke CTA’s en zetten aan tot bestellen.In winkelwagentje
  • Toon altijd het winkelwagentje op dezelfde plaats in het scherm. Bezoekers willen graag weten wat ze van plan zijn te gaan uitgeven.
  • Zorg dat klanten, zodra ze een bestelling willen gaan plaatsen, geen account aan hoeven te maken. Dit zorgt voor irritatie en daardoor vergroot je de kans dat ze de webwinkel verlaten. Een account is vaak niet nodig, omdat klanten de gegevens toch moeten achterlaten om hun bestelling te laten afleveren.Wil je wel graag dat klanten een account aanmaken? Geef hun registratie dan waarde mee. “Word lid van de club en je ontvangt gratis een tas bij jouw bestelling” kan ervoor zorgen dat het aanmaken van een account voor klanten als leuk wordt ervaren. Natuurlijk wil je vaste klanten graag bestoken met nieuwsbrieven en aanbiedingen, maar geef hen het gevoel dat ze een account moeten aanmaken om geen voordelen te missen!
  • Tot slot: zorg dat het bestelproces eenvoudig werkt en geef duidelijk aan in welke stap van het proces de klant zit. Maak de stappen snel en simpel om niet de interesse van je klanten te verliezen. Snelheid en eenvoud zijn hierin van levensbelang!

De punten die ik heb besproken zorgen niet voor 100% meer bestellingen en er zijn er nog veel meer te noemen. Dit zijn wel echt belangrijke punten waar het in de meeste webwinkels mis mee gaat. In mijn dagelijkse werk krijg ik vaak de vraag “waarom bezoekers niet bestellen in mijn webwinkel?”. Ik probeer dan eerst via Google Analytics inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoekers. Aan de hand daarvan gaan we dingen testen om zo te zorgen voor maar een ding: het hoogst mogelijke rendement uit je webwinkel!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie