Geschreven door Mariska van den Berg op

Zoals in onze vorige blogpost beschreven stond, zijn er veel statistieken te achterhalen in Google Analytics en is het bijna ondenkbaar een campagne te draaien zonder deze inzichten. Ik zal in deze post dieper ingaan op het meten van doelen voor een website en het instellen van doeltrechters. In een volgende post zal ik ingaan op het meten van ROI over de gehele website en per verkeersbron (google adwords / google organic / verwijzende websites / direct verkeer / nieuwsbrieven / etc).

Doelen meten voor een website en het instellen van doeltrechters

Achter elke goede website draait een goede campagne die nauwkeurig geanalyseerd wordt d.m.v. een uitgebreid statistiekenprogramma. Om een website renderend te krijgen moet je zorgen dat elke Euro gestoken wordt in verkeersbronnen die leiden tot het doel. Dit doel kan voor iedere website anders zijn. Een aantal doelen zijn bijvoorbeeld:

  • bezoeken op de contactpagina
  • ingevulde contactformulieren
  • ingevulde formulieren voor het downloaden van whitepapers/brochures
  • aanmeldingen voor nieuwsbrieven
  • inschrijvingen als klant of lid
  • bestellingen

Deze doelen kun je eenvoudig instellen, je kunt namelijk bij de instellingen van een Analytics account meerdere doelen invoeren. Hieronder zie je een voorbeeld van een website waarop het doel is om leden te werven. Het doel is dat iemand zijn profiel heeft verzonden, maar de eerste stap is dat men op het formulier terecht komt. Deze stappen kun je instellen bij de doeltrechter.

Google Analytics

Je kunt hier nog veel gedetailleerdere doeltrechters instellen. Denk bijvoorbeeld aan het gehele bestelproces. Zo kun je zien hoeveel procent er afvalt vanaf het winkelwagentje tot en met de betaling. Dit kan heel erg relevant zijn om te onderzoeken of je veel bestellingen mist omdat je bestelproces te lang of te gedetailleerd is of omdat er onverwachte kosten bijkomen (denk aan verzendkosten).

Zodra je de doelen hebt ingesteld, kun je ze al snel meten. In onderstaande afbeelding zie je de doeltrechter in Analytics van een uitgebreid bestelproces. Per stap zie je hoeveel mensen er binnen komen en hoeveel er afvallen. Uiteindelijk houdt deze klant maar 23,4% over aan het einde van het bestelproces. Je kan hier dan gaan testen of je minder mensen verliest als je het proces vergemakkelijkt.

Doeltrechters Google Analytics

Het kan zijn dat je nog niet wist dat deze mogelijkheid er was, maar je hebt misschien al wel een aantal jaar historie in Analytics. Je kunt dan kijken bij de Belangrijkste inhoud. Daar kun je dan zoeken op elke URL in het bestelproces. Zo kun je alsnog zien hoeveel bezoeken die bepaalde pagina hebben gehad in de afgelopen tijd.

Mocht je naar aanleiding van deze blogpost meer informatie willen over het meten van doelen in Analytics dan horen wij graag van je! Volgende keer meer informatie over het meten van Return on Investment (ROI): weer een stap verder in de richting van een perfect meetbare website!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie