Geschreven door Arjen Jongeling op

Op 29 en 30 mei 2013 vond de lustrumeditie van Meet Magento plaats, het belangrijkste evenement voor de Magento community. Zeo was er ook bij en trad op als sponsor! Een kort verslag.

De opening banners_mm_lustrum_300x250

In de opening keynotes werd uitgebreid ingegaan op de technische aspecten van Magento, maar dan voornamelijk de enterprise versie. Deze is astronomisch veel sneller geworden. Het gros van de bezoekers werkt echter met de gratis community-versie en daarover was weinig te melden, afgezien van de zoveelste aankondiging dat versie 2.0 ‘eraan komt’ en dat die standaard responsive is. Responsive design is de techniek die ervoor zorgt dat webpagina’s op tablets en smartphones niet in elkaar worden gepropt maar slim van indeling veranderen. Zeker bij webshops is dat erg moeilijk omdat daar vaak veel informatie op staat. Vooralsnog werkt Zeo met enerzijds skins die responsive zijn voor tablets en aparte skins voor smartphones.

Overigens was het interessant om te vernemen dat onder de deelnemers aan onze marketingworkshop slechts 6 van de 28 Magentogebruikers een op maat gemaakte skin had. In de huidige marktomstandigheden willen webshophouders toch eerst testen of hun business model werkt en dan pas investeren in een relatief duur op maat gemaakt ontwerp. Magento leent zich prima voor dat groeipad. In onze eigen praktijk zien we ook steeds vaker de behoefte aan shops met een standaard skin. Wij hebben een plugin gemaakt zodat de skin door de gebruiker op basale punten zelf aan te passen is.

Rondetafelsessies

De rondetafelsessies bleken een goed concept. Tussen de 10 en 15 deelnemers namen plaats en gingen met elkaar de discussie aan naar aanleiding van een korte inleiding. Zeo had Hockeyhuis te gast die vertelde over de integratie met fysieke winkels. Er kwam erg interessante stof naar boven van verschillende specialisten, zoals hosting provider Skyberate en betalingsprovider MultiSafepay. Onder de deelnemers waren starters en webshophouders die al een paar jaar op weg waren.

In diverse theaters waren presentaties over marketing en praktijksituaties. E-mailmarketing blijft een ondergeschoven kindje in e-commerce terwijl je als webshophouder een uiterst waardevol mailingbestand hebt in de vorm van mensen die jouw product al eens hebben gekocht. De business case die eruit sprong was die van het Spaanse Interactiv4, die een geavanceerde module hebben ontwikkeld om bestellingen van versproducten aan de inkoopkant uit te splitsen naar verschillende leveranciers.

Meet_Magento_2013

De stand van Zeo werd druk bezocht omdat men er kon speeddaten met specialisten. Ter plekke doken ze samen met de bezoeker in diens site om te kijken of de AdWords campagne goed was ingericht en of er verbeteringen aan het SEO-profiel gemaakt konden worden.

Al met al is Meet Magento een evenement dat ertoe doet. Wat ons betreft mag het nog vele lustrums halen!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie