Geschreven door Mariska van den Berg op

In mijn vorige post ging ik dieper in op het meten van doelen binnen een website en het instellen van doeltrechters in Google Analtyics. Nu zal ik ingaan op het meten van Return On Investment (ROI) over je gehele website en per verkeersbron (google adwords / google organic / verwijzende websites / direct verkeer / nieuwsbrieven / etc).

E-commerce metingen in Analytics

De e-commerce code is een aangepaste Google Analytics code die geplaatst moet worden op de pagina nadat de bestelling volledig is voltooid (hiervoor kan de reeds geplaatste Analytics code gebruikt worden). In deze code moeten alle producten aangegeven worden die de koper aangeschaft heeft met de daarbij horende waardes. Voor meer informatie over het plaatsen van deze code kun je contact opnemen met onze afdeling Webdesign.

De dag nadat je de code hebt geplaatst of aangepast, zijn de resultaten zichtbaar in Analytics. Wat je nu kunt zien is het bedrag waarvoor er besteld is. In de afbeelding hieronder zie je hoe het e-commerce overzicht eruit kan zien over een gehele maand.

Dit overzicht geeft de belangrijkste algemene informatie uit e-commerce weer:

– aantal transacties

– gemiddelde bestelwaarde

– aantal verkochte producten

– conversiepercentage

Het conversiepercentage voor een webshop behoort zo rond de 1,5% liggen. Dat betekent dat 1,5% van je bezoekers een bestelling heeft gedaan.Ecommerce metingen in Analytics

Naast deze algemene informatie is er ook heel veel diepgaande informatie beschikbaar. Je kunt onder andere meten wat de opbrengsten zijn per verkeersbron. In dit overzicht zie je hier al een top 5 van, maar je kunt het van elke bron zien.

E-commerce per verkeersbron

In onderstaand overzicht zie je een top 10 van alle verkeersbronnen met de e-commerce waarden. Wat je hierin ziet zijn o.a. de opbrengsten per verkeersbron. Wanneer je voor plazoo.com “5,000 hebt uitgegeven en het levert je maar 909,20 op”, dan weet je dat de ROI, zacht uitgedrukt, niet goed is.

Wat je ook ziet in dit overzicht is de waarde per bezoek. Elke bezoeker vanuit je Adwords campagne (google / cpc) heeft je dus 0,96 opgeleverd. Als je gemiddelde CPC (cost-per-click) 0,10 is dan levert elke je bezoeker je dus 0,86 op.Ecommerce verkeersbronnen in Analytics

De vraag is natuurlijk of de kosten opwegen tegen de opbrengsten. Met deze gegevens kun je exact meten wat je online opbrengsten zijn. Vergelijk dat met de kosten voor online marketing en je weet de ROI over je webshop en per marketing campagne.

Wil je meer advies over het meten / interpreteren van deze data dan horen wij graag van je!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie