Geschreven door Barend Goes op

De meetbaarheid van brandingactiviteiten is vaak een doorn in het oog van marketeers. “Hoe laat ik aan mijn directeur of teamleider zien hoeveel waarde ik heb gecreëerd met mijn brandingactiviteiten?” Dat branding belangrijk is, daar zijn wij wel uit. Maar om aan te geven hoe belangrijk het is, moet je branding meetbaar maken. Moeilijk, zul je misschien denken. Maar zo moeilijk is het eigenlijk niet, zolang je de focus weet te verleggen. Hoe je dit doet, lees je hieronder.

 

What’s the point of Branding

Begin altijd met jezelf de waarom? vraag te stellen. Waarom wil ik branding inzetten? Zomaar starten met brandingactiviteiten zonder dat je daarbij een duidelijk gedefinieerd doel hebt, is weggegooid geld en energie. Formuleer eerst een duidelijke visie voor jezelf, de afdeling of organisatie als geheel. Aan dit doel kan je weer subdoelen (ook wel KPI’s genoemd) hangen die je helpen bij de meetbaarheid van je brandinginspanningen. Eigenlijk net zo belangrijk als het doel is de doelgroep. Voor wie ga ik branding inzetten? Misschien staat jouw doelgroep al in steen gebeiteld, maar voor wie de doelgroep nog niet helemaal helder is, kijk vooral even naar de webinar van collega Josefien over het vinden van jouw doelgroep online.

 

Return on Investment

Het Return on Investment (of ROI) is een van de meest gebruikte KPI’s in een organisatie. Het geeft aan hoe het rendement op de investering is. Het ROI lijkt in principe een hele fijne, makkelijke berekening. Ik stop er één euro in, hoeveel levert dit mij dan op? Toch is het vaak lastig om deze berekening helemaal juist te maken. Hoe neem je bijvoorbeeld een Facebook advertentie hierin mee. Een uiting die niet direct geld oplevert, maar zeker kan bijdragen aan één of meerdere conversies.

De veel gemaakte misvatting hierin is dat een volledig geïntegreerde marketingstrategie tegenwoordig niet meer te meten is in X investering = Y opbrengst. De R van Return hoeft niet het equivalent te zijn van een valuta. Voor branding is een veel logische R van Return bijvoorbeeld (spontane) naamsbekendheid. Deze return is dan misschien niet zo gemakkelijk in euro’s uit drukken of te meten, het is er wel een van grote waarde voor jouw bedrijf!

 

Nulmeting

Oké, nu heb je een duidelijk doel en bijbehorende subdoelen gedefinieerd en je weet voor wie je het doet. Voordat je start met branding is het slim om eerst een nulmeting te doen op basis van je KPI’s. Als je een groei in naamsbekendheid wil realiseren moet je natuurlijk wel weten wat de naamsbekendheid op dit moment is. Als je dit eenmaal gedaan hebt kan je echt van start met branding. Het is belangrijk dat je dan ook direct start met het meten van de effecten ervan. Bedenk daarbij wel dat branding vooral op de lange termijn een sterke strategie is. Geef het daarom wat tijd voordat je allerlei aanpassingen gaat doen.

 

Verleg je focus

Zoals je misschien al kon opmaken uit de titel en het artikel, is de moraal van het verhaal ‘verleg je focus’. Verleg de focus van de directe formule X investering = Y meer opbrengst naar een meer indirecte benadering. Zoals X investering = # meer Naamsbekendheid = # meer Organische bezoekers = # Goedkopere conversies. Je zult vanzelf zien dat die laatste een veel duurzamer effect heeft.

Ga jij direct starten met branding? Heel goed! Onthoud dat het allemaal begint bij een sterk gedefinieerd doel met bijbehorende subdoelen. Mocht je dit lastig vinden kan je bij ons altijd terecht voor tips en tricks. Neem dan even contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie