Geschreven door jarno op

Elke website/webshop eigenaar heeft wel gehoord en gezien dat Google op 21 april hun algoritme heeft aangepast waarbij mobielvriendelijkheid een belangrijke rol is gaan spelen. Mocht je dit nog niet hebben gelezen, mijn collega Sjoerd, heeft hier een blog over geschreven. Weet je dus hier nog niets van, lees het dan snel hier!

New-14Met deze update geeft Google duidelijk aan dat mobiel verkeer erg belangrijk is. Wel zien we dat deze gebruiker zich op een ander moment in het koopproces bevindt. In een eerdere blog laat ik zien waar deze bezoekers zich in het koopproces bevinden, waarbij duidelijk naar voren komt dat mensen hun mobiel voornamelijk gebruiken om zich te oriënteren en te onderzoeken, op bepaalde momenten van de dag.

Dan is er natuurlijk de vraag: “Hoe weet ik nu wat mijn bezoekers via mobiel doen op mijn site?”. Door gebruik te maken van Google Analytics kun je deze bezoekers filteren en zien wat ze op je website/webshop doen.

Mobiel verkeer in Analytics

Wanneer je al gebruik maakt van Google Analytics weet je dat al je bezoekers gemeten worden en je hier veel informatie uit kunt halen. Om een snelle weergave te krijgen van je mobiele verkeer kun je een segment aanmaken:

Segment mobiel verkeer

Toch zie je dat sommige onderdelen niet los aangegeven kunnen worden voor je mobiele gebruikers, zoals een trechterweergave. Daarnaast heb je andere doelstellingen voor je mobiele bezoekers omdat deze in een andere fase zitten. Door een nieuwe weergave te maken kun je ervoor zorgen dat alle data specifiek over de mobiele gebruikers gaat.

Hoe stel je dit bij Google Analytics in:

Stap 1: Maak een nieuwe weergave in het beheerders onderdeel van Google Analytics.

Weergave analytics

Je kunt ook een bestaande weergave kopiëren en deze aanpassen. Een nieuwe weergave kun je een eigen naam geven, zorg dat je dit duidelijk aangeeft dat het om je mobiel verkeer gaat.

Stap 2: Maak een filter aan in de weergave mobiel verkeer

Filter mobiel verkeer

Stap 3: Stel de filter in om alleen mobiele gebruikers te filteren

Filter instellingen Mobiel verkeer

Wanneer je deze filter hebt opgeslagen, worden de mobiele gebruikers voortaan los in deze weergave weergegeven. Bedenk wel dat, wanneer je nieuwe doelen wilt meten, je deze per weergave los moet instellen.

Nu kun je actief aan de slag om je website/webshop te  verbeteren op het gebied van mobiel. Zoals ik eerder in deze blogpost aangaf is een gebruiker via mobiel vaak een oriënterende/onderzoekende bezoeker. Stel je doelen hier dus ook op in, deze mensen zijn in het algemeen dus op zoek naar informatie en nog niet toe aan een aankoop. Zorg dat je call-to-action voor een mobiele gebruiker ook daarop is ingesteld, bijvoorbeeld “vraag de brochure aan” of “mail mij dit product”. Op deze manier zorg je ervoor dat je de mensen via hun desktop niet meer betaald naar de site hoeft te trekken. Daarbij heb je hun email adres om ze via email marketing over te halen om bij jou te bestellen!

Mocht je nog vragen hebben over de mobiele gebruikers dan horen wij dat graag. Ook als je hulp nodig hebt om hier een strategie op te bedenken willen wij graag met je mee sparren. Interesse? Neem dan contact met ons op!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie