Geschreven door Mariska van den Berg op

De POST methode:

Zoals beschreven in de oudere blogpost(link) zijn er maar weinig goede online marketing modellen en methodes. Veel organisaties hebben geen strategie en bepalen alleen welke middelen of platformen (technologie) ze willen inzetten. Hier worden maar zelden doelstellingen voor geformuleerd en als die er zijn zullen waarschijnlijk niet SMART geformuleerd zijn. Juist alle online marketing heeft het voordeel dat er enorm veel data ter beschikking is om te meten hoe succesvol de inspanningen zijn geweest.

De Post methode is een stappenplan dat je helpt om wel een gedegen strategie op te stellen.

Post methode
Post staat voor:

People: Wie zijn je klanten, waar zijn je klanten en hoe zijn ze online actief. Het sociaal technografisch ladder model (link naar blogpost)is hier een krachtig  hulpmiddel. Hiermee kun je je klanten segmenteren en loop je niet het risco middelen in te zetten die niet passen bij je klanten.

Objectives: Wat wil je bereiken? Wil je social media inzetten om te luisteren naar je klanten om zo online marktonderzoek te doen. Wil je met je klanten praten en je online marketing een boost geven. Of wil je je klanten inzetten om als ambassadeurs voor je op te treden. Veel organisaties hebben geen doelen en kunnen niet meten wat het effect is van het inzetten van social media. Het krachtige van online marketing dat dit juist een kanaal is waar alles goed te meten en analyseren is.

Strategy: Hoe wil je dat de relatie met je klanten verandert? Daar draait het uiteindelijk om de relatie met je klanten en hoe je deze kan verbeteren door het inzetten van social media. Welke resultaten moeten uit het inzetten van social media naar voeren komen. Moet er meer leads uit komen of meer sales. Welk budget ken je er aan toe en wie is er verantwoordelijke voor?

Technology: Pas als laatste stap ga je de middelen kiezen. Hierbij gebruik je de opgedane kennis van de andere stappen. Ga je een blog opstarten of een Facebook pagina maken.

Uiteindelijk staat deze vraag centraal:
Hoe kunnen we onze klanten informeren en  activeren, aan ons binden en hoe willen dat de relatie zich in de tijd ontwikkelt?

Om te zorgen dat je plan slaagt hier nog wat tips:

  • Social media marketing is de trend allang voorbij en je kan het niet meer negeren.
  • Je klanten praten over je online. Zorg dat je het hoort en er je les uit opdoet.
  • Begin klein, maar geef het de ruimte om te groeien.
  • Bezint eer ge begint. Weet wat je wil bereiken, meet analyseer en optimaliseer.
  • Zet er binnen de organisatie een belangrijk persoon op.
  • Kies eventuele partners waar je een samenwerking mee aangaat zorgvuldig uit en zorg dat ze jou en de organisatie begrijpen.
  • Weet dat het er geen weg terug is. Eenmaal gestart en gezien dan verwachten je klanten dat je hier te bereiken ben.
Boek Groundswell

Het boek de Groundswell van Forrester Research

Wil je meer weten over de POST methode lees dan het boek  Grounswell of bezoek de site van Forrester Research. Lees ook deze blogpost over Sociale betrokkenheid en verschillen in interpretatie.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie