Geschreven door mariska op

Niemand kan de onstuimige groei van mobiel internet nog ontkennen. Zo duurde het in 1999 nog een dikke minuut om een beetje webpagina te laden en deze vervolgens in een wap browser, die met bijna geen enkele internet technologie of applicatie compatibel is, te zien krijgen. Tegenwoordig is mobiel internet, email, social netwerken en mobiel googlen niet meer weg te denken uit de samenleving en laadt een website bijna even snel als thuis. Maar wat is er nu echt bekend over mobiel internet? Hoe kunnen we mobiel internet inzetten in de marketingmix? En wat kost het eigenlijk?

Marktaandeel besturingssystemen mobile

De grootste besturingssystemen op internet welke met mobiel adverteren goed en gericht te bereiken zijn, zijn de iPhone en telefoons met het android besturingssysteem. De verdeling in marktaandelen zag er in het eind van 2009 als volgt uit

Java ME 39.93%

iPhone 32.87%

Symbian 14.01%

Android 6.24%

BlackBerry 3.60%

Windows Mobile? 2.93%

BREW 0.25%

Palm? 0.16%

Het marktaandeel van Googles mobiel besturingssysteem Android neemt erg snel toe, echter de iPhone steekt hier ver bovenuit. Vorige maand was mobiel internet verantwoordelijk voor 1,74% van het totale internetverkeer. Volgens de OPTA heeft ruim 30% van de Nederlands toegang tot mobiel internet.

Wat doen we met mobiel internet?

Social netwerken, zoeken naar antwoorden en ook zoeken naar lokale diensten zijn erg populair op mobiel internet. Zo zoeken veel mensen bijvoorbeeld naar een lokaal restaurant, parkeergarage, een schildersbedrijf of naar een webshop voor niche producten om te kijken of producten uit een fysieke winkel goedkoper te krijgen zijn op internet. Dit in combinatie met minder concurrentie van andere adverteerders maakt mobiel internet dus een uitstekend kanaal om hoge kwaliteit bezoekers te scoren. Maar hoe kunnen we dat het beste doen? Wat zijn de mogelijkheden?

Mobiel adverteren is mogelijk via verschillende netwerken maar ook via Google. Een aantal voordelen van mobile advertising via google is dat we specifiek kunnen richten op:

– zoekwoorden waarop mensen zoeken op google

– leeftijd, plaats, mobiele provider of zelfs type telefoon

– op basis van de inhoud van een website waarop de advertentie zichtbaar is

– de tijden waarop advertenties het meeste rendement genereren

– beeldadvertenties speciaal ontworpen voor mobiele gebruikers

– directe call to actions, een “bel nu” kan worden toegevoegd waardoor uw doelgroep direct contact met je kan opnemen

– jij bepaalt zelf het te besteden bedrag per bezoeker en per dag. Dit maakt het prijstechnisch voor iedereen aantrekkelijk!

Kijkt hoe prominent advertenties op Google aan potentiele klanten worden getoond op een iPhone:

De advertenties zijn het eerste wat de doelgroep ziet, wanneer ze op een zoekwoord zoeken!

Uiteraard verschilt de strategie van mobile advertising per product/dienst en dus per website. Klink mobiel adverteren je na het lezen van dit blog interessant in de oren? En wil je weten wat de mogelijkheden kunnen zijn en hoe wij een dergelijke campagne kunnen maximaliseren? Schroom niet en neem contact met ons op voor een persoonlijk advies!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

1 reactie op “Mobiel adverteren via Google, hoe werkt het?

  1. Ook op het gebied van het adverteren op mobiel gaat nog veel veranderen. Zo kocht Google een tijdje geleden een grote advertentieaanbieder op en is het verdienmodel op de apps van de iPhone en Google Android nog volop in beweging.

    Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit komt te zien, dat het nut heeft ben ik van overtuigd.

    groeten,

    Stijn Driessen

Geef een reactie