Geschreven door jarno op

In een eerdere blogpost lieten we de verandering van het koopproces zien. Daarin kwam naar voren dat er een duidelijke verandering is geweest in het koopproces van de consumenten. Het proces bestond voorheen uit drie stappen: dromen, overdenken en kopen. Door de komst van internet en alle handigheden die dit biedt zijn er twee stappen bijgekomen en ziet het koopproces er als volgt uit: dromen, onderzoeken, overdenken, vergelijken, kopen.

Een grote verandering die hier invloed op heeft gehad is dat de mediaconsumptie veranderd is en significante verschuivingen laat zien. In de grafiek hier onder is te zien dat onder andere het gebruik van mobiel enorm gegroeid is.

mediaconsumptie

Bron: eMarketer – July 2013

Met de verschuiving van de mediaconsumptie van de consument, verandert ook het traditionele marketingmodel. Deze verandering laat veel overeenkomsten zien met de verandering van het koopproces zoals eerder beschreven.

In het traditionele marketingmodel werd de consument eerst in contact gebracht met het product of de dienst door middel van kranten, televisie en radio. Vervolgens keek de consument waar het gekocht kon worden voor welke prijs (vergelijken) via de desktop en fysieke winkels. De aankoop werd gedaan via de desktop of in de winkel. Met de groei van mobiel en tablet komt er een meer oriënterende stap in het aankoopproces en ziet het marketingmodel er als volgt uit:

ScreenShot 08-19-14 at 11.09.41 AM

In dit vernieuwde model is er een stap tussen de stimulus en het vergelijken gekomen, namelijk het onderzoeken. Zoals te zien is in de afbeelding, speelt mobiel hier een grote rol in. Daarmee worden bijvoorbeeld reviews gelezen van een bepaald product, video’s bekeken waarin het product getoond wordt en wordt er op social media gekeken wat erover gezegd wordt. Na de keuze voor een bepaald product, wordt in de volgende stap vergeleken waar het product het beste aangeschaft kan worden.

Het is dus zeer belangrijk om mobiel ook mee te nemen in je marketingmix. Veel bezoekers van je website/webshop zullen eerst hun mobiel gebruiken tijdens de onderzoekende fase. Wanneer je hier niet zichtbaar bent, zal de consument je website/webshop ook niet meenemen in het vergelijken en zullen ze minder snel bij jou de dienst of het product afnemen.

Dus:

  1. Is je website mobiel proof?
  2. Welke marketinginstrumenten ga je inzetten?
  3. Heb een duidelijke mobiele marketing strategie!

Mocht je nog vragen hebben over dit proces dan horen wij dat graag. Ook als je hulp nodig hebt om een strategie hiervoor te bedenken willen wij graag met je mee sparren. Interesse? Neem dan contact met ons op!

 

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie