Geschreven door sjoerd op

Vorig jaar februari: paniek onder website eigenaren. Google had zojuist aangekondigd dat ze niet mobiel-vriendelijke websites lager gaan ranken. Google was al een aantal jaar aan het testen. Ze gaven meerdere signalen dat websites beter zouden ranken in de zoekresultaten als deze geoptimaliseerd waren voor mobiel. Opzich een logische gedachte. Iedereen die zelf weleens een niet mobiel-vriendelijke website heeft bezocht weet dat het een ramp kan zijn. De aankondiging kwam onverwachts, maar gelukkig was er nog genoeg tijd om er iets aan te doen. 21 april 2015 zou het algoritme immers pas worden uitgerold. Tijd zat voor websites om over te stappen op een mobielvriendelijke versie. De ‘angst’ zat er wel in, want in deze twee maanden (feb/mrt ’15) zijn er 4,7% meer websites mobiel-vriendelijk geworden.

Mobiel-vriendelijke update: gevolgen?

Voorafgaand aan de update werd de spanning goed opgebouwd. Er werd veel gespeculeerd over de gevolgen van de update. Men vroeg zich af of een mobiel-vriendelijke website alleen genoeg was of dat je nog verder moest optimaliseren. Het algoritme maakte zijn entree rondom 21 april 2015 en een aantal weken later was deze verspreid over alle datacenters. De gevolgen waren niet zo extreem zoals vooraf gedacht. Uiteraard zagen we websites die niet mobiel-vriendelijk waren zakken in de zoekresultaten, maar de impact van de update was niet extreem. Wij kregen vragen zoals: Hoe kan het dat mijn concurrent hoger rankt dan ik? Zijn website is helemaal niet mobiel-vriendelijk. Was het slechts een deel van de update? Was het toch nog niet volledig uitgerold?

Tijd om alles in het perspectief te zetten. De mobiel-vriendelijke update is geen vervanging voor het complete algoritme in de mobiele zoekresultaten, maar een onderdeel. Dat betekent dat er nog veel meer factoren een rol spelen in de zoekresultaten. Hierdoor kan het voorkomen dat een website die niet mobiel-vriendelijk is hoger rankt dan een website die wel mobiel-vriendelijk is. Ook bij branded search zien we dat relevantie een grotere rol speelt dan enkel mobiel-vriendelijk zijn. Een website die niet mobiel-vriendelijk is, maar wel op merknaam wordt opgezocht zal altijd bovenaan komen te staan. De zoekintentie van de gebruiker is namelijk leidend voor Google.

Maak je daarom geen illusies dat je enkel mobiel-vriendelijk moet zijn om goed te ranken. Dus eigenlijk is mobiel-vriendelijk niet noodzakelijk? Nee, dat is niet waar. Het draait allemaal om context. Mobiel-vriendelijk moet je zijn om je gebruikers een ultieme mobiele ervaring te bieden. Daarnaast moet je complete website geoptimaliseerd worden, zodat deze gebruiksvriendelijk is en voldoet aan alle eisen van Google. Bovendien heeft Google 12 mei jl. een nieuwe boost gegeven aan het mobiel-vriendelijke algoritme. Er zijn nog geen resultaten zichtbaar, maar de verwachting is wel dat mobiel-vriendelijke websites weer een extra streepje voor krijgen. Tijd om snel over te stappen naar een website die mobiel-vriendelijk is, zodat je online zichtbaarheid niet achteruit gaat. Maar vooral omdat je jouw (potentiële) klant goed wilt bedienen!

AMP

In het afgelopen jaar heeft Google in ieder geval qua mobiel-vriendelijkheid niet stilgezeten. Naast de introductie van het mobiel-vriendelijke algoritme is er AMP geïntroduceerd. AMP staat voor accelerated mobile pages en helpt bij het sneller laden en weergeven van pagina’s op een mobiel apparaat. Mijn collega Jan-Willem heeft een blogpost geschreven waar dieper op AMP in wordt gegaan. AMP is op dit moment nog geen onderdeel van het algoritme, waardoor het vooralsnog geen invloed heeft op de zoekresultaten.

Voor een mobiel-vriendelijke website zijn er meerdere mogelijkheden. Zo kun je kiezen voor een aparte URL structuur of responsive design. Wij zelf geven de voorkeur aan een responsive design en een aparte mobiele skin om een optimale gebruikerservaring te krijgen. Mijn collega Mariska schreef daar een blogpost over. Ben je nog zoekende naar een manier om jouw website mobielvriendelijk te maken? Neem dan contact op of laat je mening achter in de comments!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie