Geschreven door Josefien van Leeuwen op

Inmiddels ligt de eerste maand van 2017 achter ons, de hoogste tijd om na te denken over de bedrijfsdoelen die je dit jaar wilt behalen. Wat zijn de meest opvallende trends van 2017 en waar zou de focus op moeten liggen? Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de kernwoorden zijn hier; mobile, mobile en mobile.

Het zal jullie niet verrassen dat inmiddels vrijwel alle Nederlanders in het bezit zijn van een smartphone. Dit leidt ertoe dat we continu online zijn. Terwijl we vroeger aan 200 MB’s internet per maand meer dan genoeg hadden, redden we tegenwoordig het eind van de maand niet met ‘slechts’ 1 GB. We gaan niet meer online, maar we leven online. De afgelopen jaren deden veel ondernemers mobiel nog af met uitspraken als ‘mijn klanten zitten daar niet’ of ‘we pakken dit volgend jaar op’. De tijd is nu echt aangebroken om stappen te zetten op mobiel gebied. Google heeft aangegeven de mobiele ranking mee te nemen in de zoekresultaten, met andere woorden: mobile first. Maar hoe zorg je dat jouw website of webshop helemaal klaar is voor 2017?

mobile-proof 2017
Consumer barometer, bron: Google

Het aankoopproces op mobiel

Aangezien de mobielvriendelijkheid mee wordt genomen in de ranking van Google, zal mobiel de hoofdbron worden van jouw groei in 2017. Een tijd geleden schreef collega Jarno over de verandering van het aankoopproces. Inmiddels heeft mobiel hier een nog groter aandeel in gekregen. De focus komt te liggen op de totale journey die je bezoeker of klant aflegt. Harde conversies, zoals het doen van een aankoop, worden zowel via desktop als via mobiel gedaan. De verschuiving bevindt zich vooral in de oriëntatie, die tegenwoordig veel meer op mobiel dan op desktop afspeelt en deze lijn zal nog meer stijgen in 2017. De kans is groot dat een gebruiker voor het eerst op jouw website komt via mobiel en op dit moment wil je natuurlijk een onuitwisbare indruk achterlaten.

Een optimale mobiele ervaring

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken: voor een optimale gebruikerservaring is de laadsnelheid van je pagina erg belangrijk. Veel mensen gaan naar een mobiele websites om ‘even snel’ iets te checken of op te zoeken. Het is daarom niet gek dat 53% van de mensen die op hun mobiel een webpagina zoekt afhaakt als deze pagina niet binnen drie seconden geladen is. Test hier of jouw mobiele website snel genoeg laadt?

De inrichting van je homepagina is minstens net zo belangrijk. Want zodra je webpagina geladen is, wil je natuurlijk een fantastische indruk achterlaten bij je bezoekers. Dit kan je bijvoorbeeld doen door calls-to-action direct zichtbaar te maken boven ‘de vouw’. Mobiele schermen zijn een stuk kleiner dan computer schermen, dus veel inzoomen en scrollen zijn echte boosdoeners. Vooral bij productpagina’s wil je de producten zo goed mogelijk laten zien. Zorg voor goede kwaliteitsafbeeldingen met een minimale bestandsgrootte (anders gaat dit weer ten koste van je laadtijd). Daarnaast zorgen korte, duidelijke menu’s, een zichtbare site-search en de mogelijkheid om makkelijk te converteren ook voor een goede navigeerbaarheid.

Dit brengt me bij het volgende punt: zorg voor een duidelijke contact- of betaalpagina, waarop een klant eenvoudig gegevens kan invoeren op mobiel en waarbij de gebruiker niet hoeft in te zoomen. Het afstemmen van de invulvelden kan hier goed bij helpen. Bied bijvoorbeeld bij het telefoonnummer-invulveld het cijfer-toetsenbord aan. Zorg er daarnaast voor dat het contactscherm gevalideerd is. Dit houdt in dat als je klant zijn telefoonnummer verkeerd invoert, dit gelijk zichtbaar is en niet pas onderaan de pagina als alles al ingevuld is. Dankzij deze trucs gaat het invullen van iemands contactgegevens een stuk sneller en makkelijker. Ook als je een webshop hebt, kan deze functie goed gebruikt worden voor de betaalpagina.

Online advertenties op mobiel

Het is logisch dat met het groeiende gebruik van de smartphone en tablet ook het aantal mobiele advertenties toeneemt. In veel branches zijn de mobiele zoekopdrachten zo sterk toegenomen dat ze desktop overschrijden. Gebruikers oriënteren zich meer en meer op mobiel, dus stem in 2017 je mobiele advertenties hier ook op af. Dit kan door gepersonaliseerde marketing (in plaats van een uniforme banner), door gebruik te maken van locatie gebaseerde content en zorg tenslotte ten alle tijden dat het advertentieontwerp geschikt is voor de kleinere mobiele schermen.

Mobiele touchpoints

Zoals ik al eerder aangaf gaat het in 2017 om de totale journey die je klant aflegt en wil je hierin zoveel mogelijk ‘touchpoints’ met je doelgroep creëren. Alleen inzetten op de koopfase van de customer journey kon in 2016 eigenlijk al niet meer. In 2017 is dit een absolute no-go. Zorg dat je op elk moment zichtbaar bent voor je potentiële klant en heel belangrijk: meet al deze touchpoints om bij te houden welk aandeel mobiel heeft in jouw customer journey.

Wil jij weten in hoeverre jij mobile-proof bent? Of heb je hulp nodig bij het uitzetten van een winstgevende mobiele marketing strategie? Neem gerust contact met ons op.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie