Geschreven door sjoerd op

Bij Zeo optimaliseren wij websites om onze klanten goed vindbaar te maken in de zoekmachines. Veelal gaat het hier om Nederlandstalige websites die vindbaar moeten zijn in Nederland. Echter krijgen wij ook te maken met bedrijven die hun websites willen aanbieden in meerdere talen of landen.

In deel 1 van deze blogpost zal ik ingaan op de verschillende opties voor het inzetten van je website in verschillende landen/ talen. Alle opties hebben eigen voor- en nadelen. Er is geen optie die altijd als de beste oplossing kan worden gezien, omdat dit afhankelijk is van de desbetreffende situatie en doelgroep.

Topleveldomein, subdomein of mappenstructuur?

Zoals gezegd zal ik de opties weergeven die kunnen worden gebruikt bij het inzetten van je website in meerdere talen/ landen.

  • ccTLD – country code top level domain names, oftewel, kiezen voor verschillende domeinen, zoals .nl, .be, .de, etc.
  • subdomeinen– één TLD met een subdomein voor elk(e) land/taal, zoals nl.voorbeeld.com, be.voorbeeld.com, etc.
  • mappenstructuur – één TLD met een mappenstructuur voor verschillende talen, zoals voorbeeld.com/nl/, voorbeeld.com/en/, etc.

ccTLD heeft als voordeel dat dit voor de vindbaarheid in de lokale resultaten (per land) optimaal is. Het nadeel is dat elk domein op zichzelf staat en dus eigen PageRank moet opbouwen.

Wanneer je kiest voor een mappenstructuur dan heb je als voordeel dat er een grote linkwaarde is op één domein. Echter is de vindbaarheid voor de verschillende landen niet optimaal.

Hosting

Wanneer je kiest voor de opties ccTLD en subdomeinen kun je ervoor kiezen om de lokale websites te hosten op een lokale server. Dit zorgt voor een snellere laadtijd. Er wordt in SEO-land volop gespeculeerd dat een lokaal IP-adres bevorderlijk is voor de resultaten.  Wat we wel weten is dat laadsnelheid een rankingfactor is van Google en daarom adviseren wij om de lokale websites op lokale server te hosten. Houd er rekening mee dat dit wel extra kosten met zich meebrengen.

Deel 2

Tot zover de keuze met betrekking tot de structuur van een website die zich richt op verschillende talen/ landen. Volgende week zal er ik in deel twee ingaan op het juist inrichten van pagina’s via de richtlijnen van Google en het voorkomen van dubbele content.

Heb je zelf een website die je in verschillenden landen/talen wilt inrichten? Neem dan contact met ons op voor een advies op maat!

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie