Geschreven door Alex op

Gisteren verscheen het Nationaal E-mail Onderzoek 2017. Voor de inmiddels vijfde editie van dit onderzoek, zijn het gebruik en de beleving van e-mail in vergelijking tot andere communicatiemiddelen onderzocht. Het onderzoek is gedaan onder een steekproef van 2029 respondenten.

De 5 interessantste resultaten van het onderzoek heb ik op een rij gezet.

Top 5 resultaten uit het onderzoek

93% van de Nederlanders ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven

Nederlanders blijven zich ook in grote getalen inschrijven voor nieuwe nieuwsbrieven. Afgelopen jaar schreef het grootste aantal Nederlanders (55%) zich in voor 1 tot 5 nieuwe nieuwsbrieven, en alle leeftijdsgroepen lieten vrijwel hetzelfde inschrijfgedrag zien hierin. Dus hier blijven veel kansen voor bedrijven om met e-mail marketing en specifiek een nieuwsbrief onder de aandacht te komen bij je doelgroep.

Gemiddeld ontvangen Nederlanders 86 e-mails per week

Op dit moment is bijna iedere consument wel bekend met de e-mail nieuwsbrief. De Nederlander ontvangt gemiddeld 86 e-mails per week. Dat zijn er nogal wat dus moet je er als merk voor zorgen dat je opvalt tussen de 86 e-mails.

Qua ontvangen e-mails per week speelt leeftijd nog wel een behoorlijke rol. Naarmate de leeftijd hoger wordt, wordt ook het aantal e-mails dat men ontvangt namelijk hoger. Zo ontvangt de groep 55 tot 64 jarigen gemiddeld 112 mails per week, en ontvangt de groep 18 tot 24 jarigen gemiddeld maar zo’n 59 mails per week. Is jouw doelgroep dus ouderen tussen 55 en 64 jaar, dan is e-mail marketing een zeer interessant kanaal. Zij laten namelijk zien erg geïnteresseerd te zijn in e-mail nieuwsbrieven. De jongere groepen schrijven zich liever niet te snel in voor nieuwsbrieven. Die komen vaak op een andere manier aan hun benodigde informatie.

Nederlanders controleren 1 tot 6 keer per dag hun e-mail

Het is inmiddels voor de meeste Nederlanders een routineklusje geworden. Het controleren van de inbox. Door de jaren heen is dat er toch ingeslopen doordat er zoveel informatie op binnenkomt die handig kan zijn. Hoe frequent de e-mail gecontroleerd wordt wisselt nog wat, maar de meeste Nederlanders doen dit zo’n 1 tot 3 keer per dag (39%) of 4 tot 6 keer per dag (27%).

De momenten waarop de mail het meeste gecontroleerd wordt, zijn tussen 07:00 – 09:00 en 19:00 en 21:00.

75% van Nederlanders heeft weleens iets gekocht na het krijgen van een reclamemail

Voor webshops blijft het goed om via de mail aanbiedingen en acties naar klanten te sturen. Het is voor maar liefst 75% van de Nederlanders het afgelopen jaar een reden geweest om een aankoop te doen. Dit percentage ligt bij andere online communicatiemiddelen significant lager. Facebook staat op nummer 2, via Facebook heeft 30% van de Nederlanders het afgelopen jaar een product aangeschaft.

E-mails worden het meeste via de smartphone bekeken

Dat de smartphone steeds belangrijker wordt online is vrijwel overal in terug te zien. Het aantal weergaven van websites via de smartphone schiet omhoog, en nu is ook te zien dat e-mails het meeste bekeken worden, via de mobiel. Gemiddeld leest 43% van de Nederlanders via de mobiel zijn e-mail, dit is een stijging van 6% ten opzichte van 2016. Aan de hand van wie je doelgroep is, is het nog wel goed om te bedenken in hoeverre jij je e-mails ook optimaliseert voor de smartphone. Vanaf 55 jaar is namelijk te zien dat desktop nog steeds het meeste gebruikt wordt om de mail te lezen.

Concluderend

Als je op dit moment nog niet gebruik maakt van e-mail marketing, dan zullen deze resultaten je wellicht hebben overgehaald om daar toch maar eens naar te kijken. Want de toegevoegde waarde hiervan is duidelijk terug te zien in de resultaten.

 

Mocht je meer willen weten over e-mail marketing en hoe je dit zelf effectief in kan zetten? Neem dan contact met ons op

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie