Geschreven door Mariska van den Berg op

Google heeft één van de grootste wijzigingen binnen Google AdWords in de laatste 5 jaar doorgevoerd.  ‘Vroeger’ werd een nieuwe campagne standaard getarget op alle apparaten, dat wil zeggen: desktop, tablets en mobiel. Als je in een campagne merkte dat mobiel slechter converteerde dan desktop, dan moest je mobiel uitsluiten óf er een losse campagne voor maken zodat je bijvoorbeeld lager kon bieden (CPC) op mobiel. Nu hoeft dat niet meer.

Waarom heeft Google nu Enhanced Campaigns?

De reden dat Google nu Enhanced Campaigns lanceert, is vanwege de grote verandering in gebruik van verschillende apparaten en de beperkte mogelijkheid alle apparaten apart te targeten. Bijvoorbeeld: een Italiaans restaurant wil iemand die zoekt op ‘pizza bestellen’ om 13.00 uur laten landen op het menu. Iemand die om 20.00 zoekt naar ‘pizza bestellen’ en vlakbij het restaurant is, wil hij echter liever gelijk in de advertentie al een telefoonnummer en adres laten zien. Het is dus heel belangrijk om de juiste advertentie te laten zien aan iemand afhankelijk van de locatie, het apparaat en het tijdstip waarop iemand zoekt. Door middel van Enhanced Campaigns kan dat allemaal beheerd worden vanuit één campagne.

Enhanced Campaigns: wat zijn de wijzigingen?

Google heeft drie grote wijzigingen aangebracht:

  • Vanuit één campagne – getarget op destkop, tablets en mobiel – kun je verschillende biedingen instellen op basis van apparaat, locatie en tijd van de dag.
  • Je kunt ook vanuit één campagne advertenties vertonen met de juiste tekst, sitelinks, app en/of extenties (bijvoorbeeld bij mobiel met telefoonnummer van de winkel).
  • Je kunt verschillende conversies meten, bijvoorbeeld app-downloads en telefoontjes vanaf mobiel.

Enhanced Campaigns: wat zijn de nadelen?

Een nadeel van deze nieuwe manier is dat tablets en desktops als één worden gezien. Deze zijn dus niet meer los van elkaar te targeten. Persoonlijk vind ik dat een nadeel omdat in veel van mijn campagnes wel degelijk een verschil te zien is in bijvoorbeeld het conversiepercentage en dus ook de kosten-per-conversie (CPA). Daarnaast hebben nog niet alle website/webshop beheerders een site die ook goed werkt op een tablet. Belangrijk is dus dat iedere beheerder er op korte termijn voor zorgt dat de site ook op een tablet werkt (en bijvoorbeeld geen gebruik maakt van Flash)!

Enhanced Campaigns: hoe werkt het?

Je stelt een bod (max. CPC) in waarmee je de AdWords veiling in wilt gaan met Desktop en Tablet. Als je niet op mobiel wilt targeten zet je de multiplier op -100%. Dit betekent dat je dus een bod voor Mobiel hebt van €0,00 en daarmee wordt je dus niet meer vertoont op Mobiel. Merk je dat de conversies te duur zijn op Mobiel, dan kun je dus het maximum CPC bod van Mobiel verlagen. Zie je dat Mobiel juist hele goedkope conversies binnen haalt, dan kun je de multiplier gebruiken om het bod voor Mobiel te verhogen zodat je advertentie ook hoger in Google weergegeven wordt.

Belangrijke zaken op een rijtje

  • Binnen nu en twee weken worden de Enhanced Campaigns uitgerold.
  • Zodra een account omgezet kan worden naar Enhanced Campaigns zie je een melding in de AdWords Interface.
  • De AdWords API is per direct compatible met Enhanced Campaigns.
  • De AdWords Editor is vanaf eind februari compatible met enhanced campaigns. Houd er dus rekening mee dat campagnes die je nú omzet, voorlopig niet beheerd kunnen worden via de AdWords Editor.
  • Tot juni kun je zelf campagnes upgraden; daarna wordt dat automatisch door Google gedaan.
  • Zodra de campagne op Enhanced Campaigns staat kun je niet meer terug!
  • Tablet en Desktop kunnen niet meer los getarget worden. Je móet dus als AdWords adverteerder ervoor zorgen dat je site werkt op een PC maar ook op een tablet. (Houd er rekening mee dat Flash niet werkt op bijv. een iPad).

Mocht je nog vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, dan kun je contact met mij opnemen via mariska@zeo.nl of bellen naar 030 711 5555.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

2 reacties op “NIEUW: Enhanced Campaigns in Google AdWords

  1. Mike van Ooijen schreef:

    Goed en duidelijk verhaal!
    Mike

  2. Mariska schreef:

    Dankjewel Mike

Geef een reactie