Geschreven door nathalie op

Google Optimize is een marketingtool van Google die zich richt op gebruikers die stappen willen maken met conversie-optimalisatie. Tot op heden was er een betaalde versie beschikbaar, Google Optimize 360. Goed nieuws: Google heeft vorige maand een gratis versie beschikbaar gemaakt voor zijn gebruikers.

Conversie-optimalisatie is heel waardevol voor je website. Door kleine aanpassingen op je website te doen kun je meer conversies behalen op hetzelfde aantal bezoekers. Omdat je van tevoren niet weet waar je bezoekers het beste op reageren, kun je verschillende experimenten uitvoeren om je conversieratio te verhogen. Met Google Optimize kun je verschillende experimenten opzetten.

A/B testen

Met A/B testen kun je meerdere versies van dezelfde pagina testen om erachter te komen wat het beste werkt voor je doelgroep. Variant A is de originele versie, B de variatie hierop. De winnende pagina kan doorgevoerd worden na de test.

Multivariate testen

Met multivariate testen kun je twee of meer elementen op pagina’s testen. Op die manier kun je erachter komen welke combinatie het beste werkt.

Split url testen

Met deze test kun je verschillende pagina’s (url’s) tegen elkaar afzetten. Er wordt dus getest op basis van url in plaats van op elemenent. Stel, je wilt twee landingspagina’s naast elkaar testen, dan kun je deze test goed gebruiken.

Implementatie en koppeling Analytics

De implementatie van Google Optimize is relatief simpel: je maakt een account aan en je plaatst de code eenmalig in jouw HTML. De implementatie is ook mogelijk via de Google Tag Manager. Met de Optimize extensie in Google Chrome kun je vervolgens experimenten gaan aanmaken voor het beste resultaat.

Bij het aanmaken van een account maak je direct een koppeling met Google Analytics. Dit is een groot voordeel van Google Optimize. Op deze manier kun je gemakkelijk je conversiedoelen koppelen in Optimize om je resultaten te zien in Analytics. Ook wordt de data van bijvoorbeeld een A/B test direct naar Google Analytics gestuurd en kunnen filter uit Google Analytics toegepast worden op je resultaten.

Het gebruik van Google Optimize

In veel gevallen ben je voor experimenten op je website afhankelijk van webdevelopers om de aanpassingen op de website te doen. Doordat je gebruik kunt maken van een visuele editor via de Chrome extensie, is het opzetten van experimenten voor gebruikers relatief gemakkelijk. Daarnaast is het ook mogelijk om aanpassingen te doen in de HTML en om JavaScript of CSS toe te voegen.

Een ander groot voordeel van Google Optimize is personalisatie. Je kunt bepalen welke bezoeker een test te zien krijgt. Je kunt hierbij targetten op demografische kenmerken zoals provincie en plaats. Tenslotte kun je targetten op gedrag, zoals waar de bezoeker vandaan komt, url, cookies, en op apparaat waarop gesurft wordt. Jouw websitebezoekers zijn namelijk niet allemaal hetzelfde en ze hebben verschillende wensen en behoeften. Door het juist inzetten van Google Optimize kun je op termijn je content perfect aan laten sluiten op elke bezoeker.

Rapportage

In Google Optimize kun je de resultaten van verschillende testen op een overzichtelijke manier terugzien. Je kunt verschillende variabelen vergelijken zoals conversies, klikken en paginaweergaven. Door de koppeling met Google Analytics kun je direct zien wat voor effect je experimenten hebben gehad op het aantal bezoekers en de mate van converteren.

blog google optimize rapportage

 

Google Optimize is een aanrader om te gaan testen met verschillende variaties op je website. Wil je meer weten over conversie-optimalisatie of kun je wel wat hulp gebruiken bij het instellen van

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie