Geschreven door Mariska van den Berg op

Een Google Adwords campagne moet altijd een doel bevatten. In veel gevallen is zo’n doel te meten aan de hand van conversies. Een conversie kan een lead, aanmelding, inschrijving of aankoop zijn. Met het instellen van conversies zie je in Adwords welk zoekwoord een conversie oplevert en hoeveel die gekost heeft. Er zijn verschillende manieren om het aantal conversies uit adwords te optimaliseren en sinds vandaag is ‘verbeterde CPC’ zo’n manier!

Wanneer je een campagne voor het zoeknetwerk online zet, kun je die beheren op basis van CPC-biedingen (cost-per-click). Zodra je 15 conversies hebt gegenereerd binnen een periode van 30 dagen kun je de account ook over zetten naar CPA-biedingen (cost-per-action). Dit kan erg handig zijn wanneer je een maximaal bedrag per conversie wil aanhouden. Stel, je wilt maximaal €4,- kwijt zijn aan Adwords kosten per aankoop, want dan maak je winst. Dan kun je het CPA bod daarop instellen.

Google lanceert vandaag nog een manier: de Verbeterde CPC. Wanneer je advertentie kan worden weergegeven, kijkt de Verbeterde CPC naar de kans dat deze advertentie een conversie genereert. Deze kans wordt gebaseerd op behaalde conversies in het verleden. Als die kans klein is, betaal je minder per click. Is die kans groot, dan verhoogt hij het gemiddelde CPC bod iets (tot max. 30% boven het maximum CPC-bod).

Stel, er staan 5 zoekwoorden in een advertentiegroep:

  • Keuken: max. CPC bod van €0,50
  • Design Keuken: max. CPC bod van €0,30
  • Landelijke Keuken: max. CPC bod van €0,30
  • Luxe Keuken: max. CPC bod van €0,30
  • Keuken Kopen: max. CPC bod van €0,30

Wanneer iemand zoekt op “Keuken” ziet het Adwords systeem dat er in het verleden wel conversies op behaald zijn, maar niet veel. Hij zal dan bijv. maar €0,35 hoeven te betalen voor die click. Wordt er gezocht op “Design Keuken”, een woord dat veel conversies genereert, dan zal hij het bod wellicht iets verhogen naar €0,33. Op deze manier krijgt de klant meer conversies binnen, maar gaat de gemiddelde CPC niet omhoog.

Naast het bod aanpassen op woorden binnen je campagne, kijkt de Verbeterde CPC ook naar varianten van de zoekwoorden en past daar ook het bod voor aan. Daarnaast detecteert het ook kenmerken van de gebruiken, taalinstellingen, het besturingssysteem en de browser en analyseert het welk effect dat heeft op de kans dat er een conversie wordt gegenereerd.

Het grootste verschil tussen CPA en de Verbeterde CPC is:

  • De Verbeterde CPC werkt op zoekwoordniveau en de CPA op advertentiegroepniveau
  • Om de Verbeterde CPC in te stellen hoef je niet 15 conversies te behalen in 30 dagen. De enige voorwaarde is dat je conversies meet.

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor je account, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Video Advertising | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie