Geschreven door Eva Meeus op

Om je SEO te verbeteren kan je verschillende dingen doen: Content maken, Optimaliseren van afbeeldingen en Headers instellen. In de Google zoekresultaten zie je enkel de metadata(bestaande uit de meta title en daaronder de meta description). Hiermee geef je een eerste indruk af aan potentiële bezoekers. Die zijn erg belangrijk om optimaal te gebruiken.

 

meta description

 

Ben jij al bekend met de term metadata, scroll dan snel naar de laatste alinea.

Maar wat is de Metadata eigenlijk?

Metadata is de informatie die kenmerkend is voor bepaalde omschreven gegevens. De extra informatie van een blog bijvoorbeeld. Denk aan de schrijver, moment van publiceren en de gebruikte taal. Op webpagina’s wordt er ook metadata gebruikt en zoekmachines gebruiken deze data.

Meta Title

De meta title is de titel van de webpagina. Je wilt ervoor zorgen dat deze titel zo relevant mogelijk is. Daarmee wordt bedoeld, relevant voor de content van de webpagina, maar ook relevant voor de zoekterm van potentiële bezoekers.

Enkele richtlijnen voor de meta title:

  • Bestaat uit 50 tot 70 tekens
  • Het belangrijkste trefwoord staat vooraan in de title
  • Is relevant voor de webpagina

Meta Description

De meta description is de beschrijving van de webpagina. Deze geeft voor de potentiële bezoeker meer context over de inhoud. Hier wil je ook zo relevant mogelijke info plaatsen. Voorheen werd het misbruikt om zoveel mogelijk zoektermen te proppen. Maar dat word inmiddels afgestraft door Google.

Een goede beschrijving zorgt ook voor een verhoogde CTR(click-through-rate). Hiermee verbeter je o.a. de vindbaarheid van je webpagina. De lengte mocht voorheen niet langer zijn dan 160 tekens. Was de meta description langer, dan werd deze afgeknipt. Google heeft hier echter iets in aangepast. Maar wat precies?

Langere meta description mogelijk!

Je leest het goed. Google maakt het op dit moment mogelijk om een langere meta description aan je metadata toe te voegen! Hierdoor krijg je nu meer optie om een goede relevante tekst te schrijven. Zoals eerder gezegd, voorheen kon de tekst 160 tekens lang zijn. Op dit moment mag je Meta description 230 tekens lang zijn.

Moet je nu al je meta descriptions ineens aanpassen en langer maken? Niet helemaal. Zie het als een kans om je informatie nóg beter over te brengen naar potentiële bezoekers.

Contact

Heb je na het lezen van deze blog nog andere vragen over hoe je jouw SEO kan verbeteren? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je hier graag mee!

| | | |

Geef een reactie