Geschreven door mariska op

Toen we vanochtend onze AdWords campagnes openden viel er bij ons meteen iets op. Icoon veilinggegevens beschikbaar

Bij sommige zoekwoorden is een grafiekje te zien. Dit is een nieuwe toevoeging in Google AdWords die het mogelijk maakt om direct je concurrentie op dat zoekwoord te zien. Om bij deze gegevens te kunnen, selecteer je het zoekwoord in kwestie door het aan te vinken. Vervolgens ga je onder het menu zoekwoorddetails naar ‘veilinggegevens’ (één zoekwoord).

Menu veilinggegevensWanneer je dit gedaan hebt, kom je in een overzicht waarin je gegevens kunt zien over de veilingen die hebben plaatsgevonden op dit zoekwoord. Zoals je op het voorbeeld hieronder kunt zien, is er ineens veel meer informatie beschikbaar. Er zijn 5 kolommen met informatie bij gekomen. Een aantal spreken voor zich maar sommige niet.

Het vertoningspercentage is vrij duidelijk, het gaat hier om het percentage van de gelijkende zoekopdrachten waarbij je advertentie is vertoond.

Voorbeeld veilinggegevens

De gemiddelde positie is niet nieuw, dit zie je altijd al bij je zoekwoorden staan en geeft gewoon een gemiddelde positie aan waarop je advertentie is vertoond.

Het overlappingspercentage was mij nog onbekend, maar is in feite niets meer dan het percentage van de gevallen waarin de advertentie van deze concurrent werd vertoond als ook jouw advertentie werd vertoond.

Positie boven snelheid is ook een nieuwe statistiek. Dit laat zien hoe vaak deze concurrent boven jouw advertentie is vertoond. Logischerwijs alleen in het geval beide advertenties zijn vertoond.

Percentage boven aan de pagina is een vrij duidelijke statistiek. Let wel op dat dit niet per se positie 1 hoeft te betekenen. Het gaat alleen om een plaats boven de organische zoekresultaten. Dat dit zo vaak gebeurt ondanks een gemiddelde positie van 4,4 komt doordat dit voorbeeld een breed zoekwoord is. Omdat het op veel verschillende termen is vertoond, is het ook in veel gevallen vertoond op woorden met minder concurrentie.

Hoewel je niet ziet wat je concurrenten hebben geboden voor de posities die ze hebben gekregen is het toch interessant om deze gegevens te bekijken. Niet alleen voor de mede statistiek junkies onder jullie maar ook voor degenen die een AdWords campagne beheren en willen weten wie hun concurrenten zijn. Je kunt ook zien hoe breed hun campagnes zijn opgezet wanneer je goed kijkt. Lage vertoningspercentages in combinatie met hoge posities kunnen hier bijvoorbeeld een aanwijzing voor geven.

Als je vragen hebt over hoe dit werkt of als je meer wilt weten over hoe wij je AdWords optimaliseren kun je contact met ons opnemen. Of je kunt natuurlijk reageren op deze post.

Heb jij deze veilingsgegevens ook al eens bekeken? Ik ben benieuwd of je er iets aan hebt gehad! Laat het me weten in de reacties.

| Contentmarketing | Conversie Optimalisatie | Display Advertising | Google AdWords | Google Analytics | Google overig | Klantcases | Nieuws | Social Media | Webdesign | Webshops | WordPress | Zo Zeo | Zoekmachine optimalisatie |

Geef een reactie